Napjainkban a LinkedIn jelentősége mint szakmai közösségi média platform és mint munkáltatói márka eszköz megkérdőjelezhetetlen. A legnagyobb szakmai közösségi média platformot 45 millióan használják álláskeresésre hetente, és 77 állásjelentkezést nyújtanak be rajta másodpercenként. A LinkedIn adatai szerint a világon percenként 4 álláskereső talál munkát sikerrel a platform segítségével. Érdemes megvizsgálnunk ezeket a számokat hazai viszonylatokban is.
» Miért és hogyan integráljuk LinkedIn-kommunikációnkat a munkáltatói márka stratégiánkba?
A LinkedIn közösségében rejlő potenciál már messze túlmutat a toborzási célokon, hiszen az álláslehetőségeken felül napjainkban az inspirációt, professzionális tartalmat, az értékes szakmai vitákat keresik a felhasználók a felületen. Erre alapozva beláthatjuk, hogy a LinkedInen történő kommunikációt nemcsak lehet, de szükséges beépíteni munkáltatói márka stratégiánkba.
Mi a vezető szerepe a munkáltatói márka piaci jelenlétében?
Ha a saját munkáltatói márka építésére tudatosan fókuszálni szeretnénk, érdemes már a tervezésnél átgondolni a választ az alábbi kérdésekre. Kik a szervezet munkáltatói márka alakítói? Kik felelősek érte? Az employer branding valójában nem HR-, de nem is marketingfunkció, hanem a teljes vállalat felelőssége. Vezetőként ilyen téren is szükséges utat mutatnunk, és az első sorban kell vinnünk a szervezet munkáltatói márka zászlaját. Ahogyan mi megnyilvánulunk a social mediában, az hatással lesz jelenlegi és jövőbeni kollégáinkra is.
Gondoljuk csak át, milyen hatással van potenciális munkavállalóinkra, ha vezetőként nyilvánosan is elismerjük alkalmazottainkat például egy LinkedIn-poszt formájában. Álláskereséskor vajon azt a céget választják-e majd, amelynek nevével és „arcaival” naponta találkoznak online, és amely betekintést enged működésébe, vagy azt, amelyikről vajmi keveset tudnak? Jelenlegi kollégáink motivációjára hogyan hatna a nyilvános elismerés vagy egy munkahelyi fotó a közösségi médiában?
Ezen kérdéseket átgondolva beláthatjuk, vezetőként mekkora szerepünk van a vállalat munkáltatói márka fejlesztésében, minden esetben ügyelve a hitelességre. Szerencsére ennek tényét a magyar felsővezetők közül is egyre többen ismerik fel és hasznosítják a gyakorlatban.
A linkedines munkáltatói márka kommunikáció úttörői
Az Uniomedia 2021 nyarán megvizsgálta az 50 legnagyobb magyar nagyvállalat vezérigazgatójának, HR-, kommunikációs és marketingvezetőjének LinkedIn-jelenlétét. A kutatás célja nemcsak az említett felső vezetők követőbázisának vizsgálata volt, hanem az ún. engagement rate (magyarul: elköteleződési arányszám) alapján egy ranglista felállítása is. Ez utóbbi jelentése, hogy a követők számához képest miként aránylik a posztokra érkező lájkok, kommentek, megosztások összessége. Megmutatja, hogy az adott vezető milyen intenzitással és hatékonysággal kommunikál a platformon. (Ha ez a mutató 0-5% között van, azt jelenti, hogy az adott vezető inkább csak a tartalmak fogyasztójaként van jelen a felületen, mintsem tartalomgyártóként.)
Az ő profiljukat követve rengeteg inspirációt gyűjthetünk. Érdemes az ország határain kívülről is inspirációt szerezni olyan felhasználóktól, akik az élen járnak, mint például Bill Gates, a Microsoft társalapítója vagy Richard Branson, a Virgin Group alapítója, hiszen profiljaikat több tízmillióan követik. Folyamatosan a legjobbaktól inspirálódva egészen biztos, hogy jó képet kapsz majd arról, hogyan tudsz minél hitelesebben, fogyaszthatóbban kommunikálni.
Okkal merülhet fel a kérdés, hogy miért foglalkozzunk személyes profilunkon is céges tartalmakkal, és miért fontos, hogy ilyen módon is láthatóan elkötelezettek legyünk vállalatunk iránt. Természetesen a vállalatnak létrehozott LinkedIn-oldal remek eszköz a kommunikációra, azonban érdemes személyes profilunkkal is támogatni ezt. Jóval nehezebb elköteleződést kiépíteni egy céges oldallal, mint egy személyes profillal. Hiszen gondoljunk csak bele, olyan profil tartalmait érezzük közelebb magunkhoz, amely mögött egy hús-vér embert látunk, vagy egy olyanét, amelyet egy logó jelképez?
Hogyan képviselheted hitelesen a cégedet LinkedInen a munkáltatói márka stratégia részeként?
1. Egy megfelelően gondozott LinkedIn-profil a legjobb névjegykártyád
A hiteles LinkedIn-kommunikáció első lépése a profilod megfelelő kialakítása. Ügyelj a professzionális fotóra, borítóképként pedig érdemes logózott hátteret választani. Fontos, hogy munkahelyedet és pozíciódat mindenképpen feltüntesd, ezt pedig ajánlott megspékelni egy rövid, de tartalmas bemutatkozó szekcióval.
Pro tipp: Ha cégednél aktív a toborzás, profilképednél használd a #hiring keretet!
2. Kapcsolataid számának növelése
Minél többen követik profilodat, vagy minél több ismerőssel rendelkezel, annál „hangosabb” a hangod a platformon. Ismerőseid hírfolyamában megjelennek posztjaid, kommentjeid, sőt, ha a LinkedIn elég relevánsnak és népszerűnek ítéli meg posztodat, úgy ismerőseid ismerősei számára is láthatóvá válik. Érdemes bejelölnöd vezetőidet, munkavállalóidat, volt kollégákat, esetleg jelölteket is.
[…]
Tovább olvasnád? Az eredeti cikket a Behaviour Magazinban találod.