A munkahelyi stressz mint jelenség – hogyan tehetünk ellene?
Vezetőként úgy érzékeled, hogy a csapatod stressz-szintje magasabb az ideálisnál? Biztosan állíthatom, hogy nem vagy vele egyedül. Az Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség (EU-OSHA) munkahelyi stresszel foglalkozó cikke szerint ugyanis az európai munkavállalók csaknem fele tapasztalta azt, hogy a feszültség gyakori jelenség a saját munkahelyén.
Ugyan az egyéb mentális problémákhoz hasonlóan a munkához kapcsolódó feszültséget is hajlamosak vagyunk egyfajta stigmaként vagy szükséges rosszként kezelni, természetesen van rá megoldás. Ha nem emberi, hanem szervezeti hiányosságnak tekintjük, éppúgy kezelhető, mint bármely más munkahelyi biztonsági és egészségvédelmi kockázati faktor. Ehhez hoztam 3 példát, hogyan tehetünk ellene employer branding eszközökkel!
De miért is fontos beszélnünk a munkahelyi stresszről?
Az EU-OSHA szerint a munkahelyi stressz az egyik legnagyobb kihívásnak számít a munkahelyi biztonság és egészségvédelem terén. Emellett fontos szem előtt tartani azt is, hogy nemcsak az egyéni, munkavállalói szinten, de szervezeti és nemzetgazdasági oldalról is jelentősen befolyásolja az egészséget, így mindannyiunk érdeke, hogy kezeljük, kézben tartsuk ezt a jelenséget.
A munkahelyi stressz főbb okai
Mi, emberek – ez esetben munkaadók és munkavállalók – nem vagyunk egyformák. És bár ez a jelenség is sokféle és sokrétű lehet, általában hasonló okokra vezethetőek vissza.
Az EU-OSHA cikke alapján ilyen, munkahelyi stresszt kiváltó körülmények lehetnek például:
- az egymásnak ellentmondó elvárások vagy tisztázatlan felelősségi és feladatkör,
- a munkahelyi (pénzügyi vagy juttatási) bizonytalanság,
- a támogatás hiánya a vezetők és/vagy a kollégák részéről.
(Itt érdemes megemlíteni, hogy bár a munkavállaló jólléte kulcsfontosságú, ezeket a stresszfaktorokat ne tévesszük össze a munkahelyi kihívásokkal, a stimuláló szituációkkal. Mindez része a támogató munkakörnyezetnek, hogy mindenki a lehető legjobb teljesítményt tudja nyújtani.)
A munkahelyi stressz okát már tudjuk, de mi rá a megoldás?
– esettanulmányok
One on One meeting az egymásnak ellentmondó elvárások és tisztázatlan feladatkör megoldására
Minden munkáltató szeretné, hogy a munkavállalói beváltsák a hozzájuk fűzött reményeket, legyen szó egy hónapokon át tartó projektről, vagy egy ad hoc feladatról. Mindehhez elengedhetetlen, hogy mindkét fél számára teljesen egyértelmű legyen, hogy milyen határidők, feladatok, felelősségi körök tartoznak a munkavállalóhoz, illetve az adott feladataihoz.
Ehhez készítettem egy átfogó útmutatót, amely kifejezetten a 1 on 1 meetingekhez lehet hasznos a menedzserek és csapatvezetők számára – mindezt letöltheted itt. Egy strukturált meetinggel nem csak időt és energiát spórolhatunk meg, de a munkavállaló is értékesebbnek érzi majd ezeket a megbeszéléseket.
Juttatásokat bemutató one pagerrel a munkahelyi bizonytalanság leküzdéséért
Ha már az egyéni felelősségeket és feladatokat egy produktív megbeszélés keretein belül sikerült tisztázni, azt is fontos szem előtt tartani, hogy vajon a munkavállaló számára egyértelmű-e, illetve elérhető-e az a pontos juttatási csomag, amellyel számolhat a mindennapi munkája ellenében.
Egyik kereskedelmi szektorban tevékenykedő nagyvállalati partnerünk számára készítettünk egy, minden juttatást összefoglaló ún. one pagert, amelyet egy belső kommunikációs kampánnyal mutattunk be a kollégák számára. A juttatási csomag bemutatásának köszönhetően mérhető módon, 22%-kal nőtt a munkavállalói elégedettség a benefit package-hez kapcsolódóan.
Érdemes tehát a kollégák számára átlátható, részletes, de kompakt módon bemutatni a kompenzáció minden elemét, hogy nem csak a kötelességek, de a juttatások kapcsán is egy lapra tudjatok kerülni.
Teljesítmények elismerése a támogatói légkör megteremtéséért
Most, hogy az elvárások és a juttatások is egyértelműek mindkét fél számára, ennek hatása egészen biztosan megfigyelhető lesz a csapat teljesítményét és produktivitását illetően. És ha elégedett vagy a munkavállalóiddal, azt érdemes tudatni velük is – a teljesítmények elismerése ugyanis nem csak a csapatkohéziót segíti elő, hanem a támogatottság érzetét is a kollégákban.
Az egyik partnerünk, a Thermo Fisher Scientific számára 2022 áprilisában tartott Ambassador Celebration keretein belül ünnepléssel, oklevéllel és ajándékcsomaggal köszöntük meg a kollégák részvételét. A kollégák különböző employer branding kampányokban (fotózás, videó- és podcast felvétel) osztották meg a célcsoporttal karrier történetüket. Az eseményre meghívtuk Bombera Krisztinát is, aki a történetek erejéről és kiemelt fontosságáról beszélt a Thermo Fisher ambassador csapatának. Mindez támogatást és inspirációt jelent a többi kolléga, de a már 81 főt számláló, aktív brand képviseleti réteg számára is.
Összegzés
A munkahelyi stressz nemcsak hazánkban, de európai viszonylatban is általános jelenségnek számít. Ettől függetlenül mindenképpen figyelmet kell fordítani a kezelésére, illetve a kiváltó okokra és körülményekre való megoldás keresésére is. Ebben a cikkemben három, egyszerűen és akár már azonnal implementálható employer branding eszközt mutattam be. Az eszközök segítségével könnyedén kezelhetőek a fentebb említett, munkahelyi stresszfaktorok.
Az egymásnak ellentmondó feladatok és feladatkörök tisztázására hasznos lehet az itt letölthető, kétszemélyes megbeszéléseket segítő útmutató. Ennek segítségével biztos lehetsz benne, hogy a maximumot hozod ki ezekből a meetingekből. Ha érdekelnek további, ehhez hasonló eszközök, várunk a következő Employer Brand Akadémián, ahol a legpezsgőbb, legfrissebb és akár azonnal beépíthető munkáltatói márkaépítéshez kapcsolódó tudást lesheted el.
A kollégákban felmerülő, juttatásokat érintő bizonytalanságot könnyedén eloszlathatod egy one pager segítségével. Átlátható, de ugyanakkor részletes módon van lehetőséged bemutatni a benefit csomagot.
A csapatod teljesítményének elismerésével nemcsak motiválni tudod a kollégáid, de egyértelműen érezni fogják a vezetői támogatásod is.
Összességében elmondható, hogy ezekkel a praktikákkal könnyedén egy támogató és nyugalmas légkört tudsz kialakítani, ahol a munkahelyi stressznek esélye sincs. Ne feledd az ingyenes segédanyagod.