A Talent is Business – Recruitment & Employer Branding színpad házigazdájaként, saját employer branding standdal vettünk részt a teltházas, 5000+ főt számláló Business Fest-en. Számos előadást és kerekasztal-beszélgetést tartottunk, többek közt az EY és az NI employer branding aktivitásait bemutatva. A nyár legmenőbb szakmai fesztiváljáról 3+1 útravalót hoztunk inspirációként – ha employer branding területen dolgozol, olvass tovább!
1. Tarol az AI és ChatGPT – mire figyelj employer branding szempontból?
Az idei Busines Fest legtrendibb témája nem meglepő módon az AI és a ChatGPT volt. Sokan pre- és postGPT korszakként utalnak arra, hogy az AI lassan munkakörtől függetlenül megkerülhetetlenné válik. Bár kiemelt figyelem kíséri a technológiát és nem telik el úgy nap, hogy ne jelenjen meg róla egy kiemelt cikk a híroldalakon, a HR szakma még csak ismerkedik a gyakorlati alkalmazással. Pedig érdemes felkötni a nadrágot. Az AI berobbanásával kapcsolatban annak sebessége az igazán megdöbbentő: míg különböző diszruptív platformok közül a Facebooknak 10 hónapba telt 1 millió felhasználót szerezni, a ChatGPT felülete ezt 5 nap alatt szakította át a képzeletbeli célszalagot.
Employer branding szemüvegen keresztül nézve két kiemelt AI implementációs terület azonosítható már most:
- tartalomelőállítás (álláshirdetések megírása, grafikák generálása, belső kommunikáció automatizálása)
- HR ügyfélszolgálati feladatok átvétele, customer service (példaként gondoljunk a Telekom Vanda nevű digitális asszisztensére).
AI alapú vállalati rendszerek bevezetését belső kommunikációval támogathatjuk. Ennek kapcsán a szervezetnek és a vezetőknek is új készségeket kell elsajátítania, új problémák fognak felmerülni, amire a kollégák választ várnak (pl. “Ha ezt bevezetjük, akkor nekem nem lesz munkám?”). Nagymértékben motiválhatjuk a kollégákat ha lépésről lépésre, a kezdetektől fogva vonjuk be őket, kikérve a véleményüket, ötleteiket, visszajelzésüket a mesterséges intelligencia fókuszú fejlesztések kapcsán.
2. Felhőalapú HR-megoldások
Egy felületen kereshetem meg a szabadnapjaim számát, vehetem ki őket úgy, hogy az információ a HR adatbázisában is azonnal megjelenjen? Nem újdonság, hogy az integrált digitális megoldásoké a jövő, hiszen a járvány óta szinte minden HR folyamatot technológiával támogatunk.
Számtalan applikáció és digitális platform születik azzal a céllal, hogy intuitív és felhasználóbarát módon menedzseljen munkához kapcsolódó feladatokat. Ezek közül a legnépszerűbbek
- a belső kommunikációs és
- HR adminisztrációs platformok, valamint
- a karrieroldalak és ATS rendszerek.
Viszont nem minden arany, ami fénylik. Sokan tudunk felidézni félrecsúszott rendszerbevezetéseket, ahol a nap végén sokan felsóhajtottak, hogy “hát ezért aztán kár volt.” Érdemes tehát körültekintőnek lenni, mielőtt belevágunk a rendszereink lecserélésébe.
TIPP! Mielőtt belefogsz a karrieroldalad újrahúzásába, ülj át a jelölt oldalára és “nyomkodd végig” a beszállító által kínált felületet egy demo során! Így hamar megtapasztalod, hogy a regisztrációt igénylő, “kosárba tett” állásajánlatok már ódivatúak és jelentős lemorzsolódást eredményeznek. Egy könnyen használható landing oldal viszont csodákra képes, többszörösére növelve a releváns jelentkezők számát.
3. Mi kell a pályakezdőknek 2023-ban?
A Z generáció egyre nagyobb mértékben van jelen a munkaerőpiacon, 2025-re várhatóan ők teszik majd ki az OECD országok munkavállalóinak 27%-át, és a Föld lakosságának egyharmadát. A Zyntern 3000 fős, országos kutatásából megtudhattuk, hogy a mai magyar pályakezdők legfőbb munkahelyválasztási preferenciája a fizetés, amelyet az elismerés és visszajelzés, majd a csapat és a jó hangulat követ. A legtöbb fiatal nemzetközi nagyvállalatoknál tervezi a karrierjét, de a KKV-k és a hazai nagyvállalatok is népszerűek. Munkáltatói szempontból kiemelendő adat, hogy a kutatásban résztvevők 47%-a tervez a következő 5 évben rövidebb vagy hosszabb távon külföldön dolgozni. Szomorú tény, hogy nemek közötti bérszakadék már a kezdő bérigények szintjén is megjelenik: átlagosan egy pályakezdő nő 351 815 Ft-ot, míg egy férfi 423 803 Ft-ot jelöl meg fizetési igényként. Toborzási csatornák tekintetében a Profession.hu, a LinkedIn és a Facebook hangsúlyos, emellett a pályakezdőket célzó karrierportálokat és a céges karrieroldalakat is aktívan használják.
+1: Kitelepülést tervezel? Erre figyelj!
Látványos stand és a szóróajándékok ma már nem feltétlenül elegendőek az érdeklődők figyelmének megragadásához. Employer branding szempontból fontos, hogy minél több ambassador kollégával legyünk jelen a helyszínen, akik első kézből adhatják át tapasztalataikat. A Business Fest-en a legnépszerűbbek azok a helyszínek voltak, ahol egyedi kreatív megoldással, tech eszközökkel vagy ügyességi játékokkal vonták be a résztvevőket. Emlékezetes tud lenni egy szelfigép, VR szemüveg, óriás társasjáték vagy szókereső, de volt olyan cég, aki robotkutyával tűnt ki a tömegből. Az olyan örökzöld aktivitásokkal pedig, mint a nyereményjátékok vagy a figyelemfelkeltő catering megoldások (fagyiskocsi, fánkfal, kávépult, sörbár) továbbra sem nyúlhatunk mellé.
Ha szeretnél jobban elmélyülni a témában és kíváncsi vagy, hogy merre tart az employer branding szakma, mik a legnagyobb munkaerő toborzási, elköteleződési és megtartási kihívások a piacon, akkor töltsd ki az Országos Munkáltatói Márka 2023 Felmérést és értesülj elsőként az eredményekről!
Cikk szerzője:
Kércz Dorottya
Employer Branding Offizzer
Brandfizz Emplyer Branding