Tudtad, hogy az általunk is ismert oké jel👌Japánban a pénzt jelenti, Brazíliában viszont ez olyan mintha itthon a középső ujjunkat mutatnánk valakinek?
Ugyanaz a kifejezés, mégis mást jelent lokációtól függően. Nincs ez másképp az EVP-vel (employee value proposition), vagyis a munkáltatói értékígérettel sem. A vállalat értékeit már két különböző pozícióban dolgozó kolléga is másként éli meg, gondolj bele, mi van akkor, ha még másik országban is dolgoznak.
Ebben a cikkben arra keressük a választ, mit tudunk tenni abban az esetben, ha egy előre meghatározott – általában a globális vezetőség által – munkáltatói értékígéretet kapunk, amit szeretnénk ha helyi kollégáink is megélnének.
Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a munkáltatói márkaépítés téma közepébe, tegyünk egy lépést hátrébb és nézzük meg mi is az az EVP.
EVP jelentése
Az EVP, vagy másként munkáltatói értékígéret a munkáltatói márkaépítés eszköze, amely a jelenlegi illetve leendő munkavállalók számára egy olyan meghatározó, átélhető és továbbadható üzenet, ami megkülönbözteti az adott vállalatot, márkát a többitől.
Az EVP egy jó deal. A célcsoportunknak vannak bizonyos munkavállalói szükségletei, amikre mi reagálni tudunk a munkáltatói értékígéretünkkel, vagyis azzal, amit mi ígérni, adni tudunk nekik, ha cégünkhöz csatlakoznak.
Ha szeretnél többet megtudni az EVP-ről és annak jelentőségéről akkor kattints ide.
Most, hogy egy lapról indulunk és mindenkinek ugyanaz az értéke az EVP-ről, 3 lépésben bemutatjuk hogyan lehet az előre meghatározott értékeinket relevánssá tenni a célcsoportunk számára.
- lépés: Találd meg mi különböztet meg a versenytársaktól!
Ahhoz, hogy elérjük, a jelöltjeink minket válasszanak, ki kell tűnnünk a versenytársaink közül. Ennek nulladik lépése, hogy tudjuk kik is a versenytársaink. Ha ez a lista megvan, akkor kezdődik a versenytárs elemzés. Ennek számos módja létezik már, mi a Marketfizz adatalapú munkáltatói versenytárs elemzést szoktuk alkalmazni, melynek lényege, hogy meghatározott szempontok alapján pontozzuk a saját és versenytársaink munkáltatói márkájának teljesítményét. Ha szeretnél többet megtudni az Marketfizz-ről, akkor kattints ide.
- lépés: Tudd meg mi releváns a célcsoportod számára és Te mit tudsz nekik adni!
A kérdésünk megválaszolásának egyik eszköze a célcsoport kutatás. Vizsgáld meg a célcsoportodat és a szükségleteit, majd nézd meg, hogy házon belül mi az, ami a cégednél megvan. Például az IT célcsoport fontos motivátora a folyamatos szakmai fejlődés. Nézd meg, hogy házon belül mi az, ami ezt támogathatja! Ha évente 2 szakmai továbbképzést biztosítasz kollégáidnak, van házon belüli tréning rendszer és külön mentort kapnak, akkor ez egy döntő szempont lesz, amikor választania kell a jelöltnek közted és versenytársaid közöttt.
- lépés: A munkáltató márkaépítés kulcsa: Kommunikáció!
Ha már tudjuk mi az, ami megkülönböztet minket a versenytársainktól, mi az, ami megvan házon belül és releváns a célcsoportunk számára, akkor már csak egy nagyon fontos lépés van előttünk, hogy erről kommunikáljunk. Bár magától értetődő lépésnek tűnik, mégis sokan elfelejtik.
A leghitelesebb kommunikáció, ha cégünk munkatársainak vagy nagyköveteinek bevonásával életre keltetjük az értékeket, méghozzá úgy, hogy konkrét élményekkel támasztjuk őket alá, tesszük őket “megfoghatóvá”. Ennek a tartalomnak a kidolgozásának az egyik legjobb módszere a storytelling, vagyis történetmesélés, ahol a résztvevők egy workshop keretein belül megtanulják, hogy mitől jó egy történet és ők hogyan tegyék relevánssá és vonzóvá a saját történetüket.
Ezután jön ezeknek a történeteknek a vizuális megjelenítése, ami lehet statikus kép, carousel, animáció, videó, podcast vagy akár óriásplakát is. Amit érdemes szem előtt tartani, hogy a mi célcsoportunk melyik kommunikációs csatornákon tájékozódik. A LinkedIn-en közzé tett hirdetés vagy egy podcast epizód valószínűleg könnyebben eljut egy fehérgalléroshoz, mint egy kékgalléroshoz. Ha frissdiplomások a célcsoportom érdemes egyetemi hírlevelet kiküldeni vagy az épületet kiplakátolni.
Mielőtt tehát neki látunk kiplakátolni minden egyetemet fontos, hogy végig gondoljuk ki a célcsoportunk és őket hol tudjuk a leghatékonyabban megszólítani.
Ha tehát a globális vezetők egységesíteni akarják a vállalat értékeit, a fenti 3 lépés használatával lehetséges az értékek lokalizálása és relevánssá tétele a mi célcsoportunk számára.Ha szeretnél jobban elmélyülni a munkáltatói márkaépítés témakörében és gyakorlati employer branding tudást szerezni, jelentkezz Employer Brand Akadémia képzésünkre!