Vezetői interjú
A Merkbau egy olyan családi vállalkozás, mely 1990-es alapítása óta 650-700 fős céggé nőtte ki magát. A családi vállalat igazgatóságának elnökével, Knáb Jánossal és Knáb Anitával, a cég HR vezetőjével készítettünk vezetői interjút az Employer Branding Akadémia első napján. A képzésen bemutatott esettanulmányt, a Merkbau employer branding stratégia kivitelezéséről már korábban olvashattátok.
Mi a kapcsolódásod az employer brandinghez? Miért indítottátok el házon belül?
János: A Merkbaut 1990-ben 3 család alapította. Egy komoly evolúció, ahonnan eljutottunk idáig. Az alapításkor nem tudtuk, mi az az employer branding, csupán annyit, hogy érdemes munkatársainkkal foglalkozni: a munkatársaink jelentenek számunkra mindent. Hiába van sok eszközünk, ha nincs, aki működtesse úgy nem sokat ér. Összegezve tehát: jó embereket akarunk találni és az employer branding erre egy eszköz.
Anita: Évekkel ezelőtt egy konferencián került szóba az employer branding köztem és kolléganőm, Marada Judit között. Judit az egy évvel ezelőtti Employer Branding Akadémia képzésen vett részt, ahonnan hatalmas inspirációval érkezett haza. Ekkor döntöttük el, hogy belevágunk és elkezdünk foglalkozni az employer brandinggel.
Mi az üzleti környezet, amiben Nektek employer brandinget kell építenetek? Mik a jellegzetességek?
Anita: Reagálnunk kellett a munkaerőpiacra. Arra, hogy nehezen találunk új embereket. Nincsen versenyelőnyünk, nem vagyunk jobbak, mint mások. Nagy cégekkel kell versenyeznünk, olyanokkal, amilyenekké mi nem feltétlenül szeretnénk válni. Ekkor merül fel a kérdés, hogyan tudunk versenyelőnyt szerezni a multinacionális cégekkel szemben a piacon?
János: Nagyon sokféle ember tud kapcsolódni hozzánk, éppen ezért jelent kihívást megtalálni őket. Az építőipar nagyon hullámzó, a 30 év alatt megéltem jobb és rosszabb éveket is, de egy biztos: minden válságos időszakot sokkal könnyebbet éltünk át akkor, mikor a csapatban sok jó és tehetséges ember dolgozott. Minden toborzásunkban a fő cél, hogy a csapatot erősítsük, mert akkor egy következő válságot is könnyebben vészelünk át.
Hogyan lehet bevonzani a célcsoportot?
Anita: A célcsoportunk változatos. Fehérgalléros- és kékgalléros munkaerőt egyaránt keresünk. Kereskedőket, építőmérnököket, fizikai dolgozókat és szakmunkásokat. Meghatároztuk azokat az értékeket, amelyek minden munkavállalónknak fontosak, mert így tudjuk elérni a potenciális jelentkezőket és elkötelezni a meglévő dolgozóinkat.
Mik az employer branding stratégia alapkövei? Készült-e bármiféle kutatás a témában az utóbbi években (márkakutatás, célcsoport elemzés, fókuszcsoportok, belső elégedettség felmérés)? Mik lettek az eredmények?
Anita: Tavaly ősszel kezdtük meg az együttműködésünket a Brandfizzel, közösen terveztük meg a 2022-es évet. Az előkészítés fázisában végeztünk vezetői interjúkat, feltérképeztük a fő értékeinket, ezeket visszamértük, hogy képet kapjunk arról, milyen tényezők fontosak kollégáink számára. Arra szerettünk volna választ kapni, hogy amit felsővezetőink közvetíteni szeretnének, azt munkatársaink megélik-e. Ennek a kutatásnak az eredményeként fogalmazódott meg az a négy érték, amit jelenleg is használunk: emberközpontúság, családcentrikusság, stabilitás, megbízhatóság.
Meg tudod-e fogalmazni, hogy házon belül kiknek a maximális elköteleződésére volt szükség ahhoz, hogy a kutatásból zöld lámpa lehessen és nekikezdhessetek az employer branding stratégia kivitelezéséhez? Milyen dilemmákkal kellett szembenéznetek?
János: Ha az igazgatóságot is bevonjuk, döntésképes lesz minden kérdés. A Brandfizz közreműködésével napirendre tűztünk egy találkozót, ami hihetetlenül jól sikerült. Nagy jól volt előkészítve az egész sztori, hiszen fontos, hogy akik ezt átadják elkötelezettek és hitelesek legyenek. Mind a mérnökök, mind a közgazdászok logikai szűrőjén átmentek a számok. Pontos levezetést kaptunk arról, hogy honnan indulunk, mi a cél és merre tartunk. Két dolog kellett ehhez: elkötelezettség és szenvedély.
Anita: Én is a számoknak érzem az erejét. Látta a vezetőség, hogy mi lesz az eredmény. Egy év múlva tudtunk számokat prezentálni és egyből látszódott, miért éri meg.
Mi a legjobb emléked, mi volt az eddigi legizgalmasabb employer branding projekt?
Anita: A Merkautó videósorozat, amely a Facebook oldalunkon futott. Tartalmas, jópofa. Büszke vagyok arra, hogy a vezetők is részt vettek. Az a legnagyobb élményem, hogy az employer branding az egész gondolkodásomat átszövi. Folyamatosan azon jár az agyam, hogy hogyan tudunk olyan munkahelyet teremteni, ami jelenlegi és jövőbeli munkatársainknak is jó? Minden pillanatban employer branding fejjel gondolkozom, rengeteget tanultam.
János: A legjobb emlékem a projekt kapcsán gyakorlatilag az egész folyamat maga, a lelkesedés, ami mindezt körülvette.
Milyen eredményeket értetek el ezzel a projekttel, mi az, ami miatt megérte?
Anita: A karrieroldalunk látogatottsága megtízszereződött. Közel 200 jelentkező érkezett a social media felületekről. Ez korábban 10% volt, jelenleg a jelentkezőink 70%-a érkezik a social média felületeken keresztül.
Milyen hatást gyakorolt a vállalati kultúrára az employer branding projekt?
Anita: Az együttműködésünk része volt, hogy sokszor kérdeztük a kollégákat, teret adtunk a visszajelzésnek és erre bíztattuk őket is. A kollégáink is látták, hogy a Merkautó projekt során milyen válaszok érkeztek a vezetőktől, ez emberivé tette az egészet.
Minden, amit most tesz egy munkáltató, hosszú időre meghatározza a hírnevét a munkaerőpiacon: a most befektetett energia a jövőben többszörösen is megtérül majd. Milyen employer branding aktivitásokat terveztek?
Anita: Mindenképpen folytatjuk az employer branding aktivitásokat. Azzal megyünk tovább, ami bejött. Rengeteget tanultunk a Brandfizz-zel való együttműködésünk során. Ami biztos: érkezik a Merkautó 2. évada.
Szerző: Cseke Alexa (Employer Branding Offizzer)
Szakmai lektor: Pajor-Szabó Orsolya (Senior Employer Branding Offizzer)
Szörcsök Szilvia (Employer Branding Sparkle Manager)
Brandfizz Employer Branding