Brandfizz

A márka-szentháromság, avagy a vállalati márka, a belső márka és a munkáltatói márka kapcsolata

A márka-szentháromság

Az eredeti cikk a Behaviour Magazinban jelent meg.

Egy erős munkáltatói márka támogat és véd. Támogatja az értékesítést, gondoljunk csak az Apple Store-ok előtt kígyózó hosszú sorokra egy-egy új modell megjelenésekor. Ugyanakkor megvédeni is képes a szakadék szélén, ahogy a Volkswagen is túlélte a 2015-ös dízelbotrányt. Azonban egyre több felsővezető tapasztalja, hogy már nemcsak a marketingesek foglalkoznak a márkával. Hanem a HR is színre lépett a belső és munkáltatói márka fogalmaival kapcsolatban. Jogosan merül fel a kérdés, hogy melyik márka is akkor „A Márka”?

A válasz egyszerű: mindegyik együtt, mivel a vállalati márka, a belső márka és a munkáltatói márka kölcsönhatásban vannak. Együtt alkotva meg az emberek fejében a vállalatról élő márkaimázst. Nézzünk meg egy a 2016-os LinkedIn Talent Connecten bemutatott esettanulmányt. Mi történik, ha rés keletkezik a vállalati márkánk és a munkáltatói márkánk között!

A Virgin Media és az 5,4 millió dolláros jelöltélmény-veszteség

Ugyanaz a személy megjelenhet egy vállalat életében ügyfélként és munkavállalóként is. A Virgin Media köztudottan erős vállalati márkával rendelkezik. A pozitív ügyfélélmények megalapozták a jelöltélménnyel kapcsolatos elvárásokat is, amiknek azonban a későbbi tapasztalatok nem feleltek meg. A jelöltek kiválasztási folyamat során megélt negatív tapasztalatai nemcsak a munkáltatói márkára, hanem a vállalati márkára is kihatottak. Ami iránt csökkent a bizalom és nőtt az elégedetlenség. Az adatelemzésből kiderült, hogy az elutasított jelöltek 6%-a felmondta az előfizetését egy hónapon belül, ami éves szinten 7 500 ügyfél elvesztését és 5,4 millió dolláros veszteséget eredményezett.

Jól látszik, hogy ugyan a vállalati márka, a belső márka és a munkáltatói márka három egymástól jól elkülöníthető funkciót töltenek be, nem függetlenek egymástól. Amint ezt belátjuk, elkezdjük felfedezni az érintkezési pontokat.

Mi volt előbb, elégedett munkavállaló vagy elégedett ügyfél? A munkáltatói márka kezdete.

A vállalati márka egy ígéret, amivel a vevők azonosulnak, és ami miatt az adott márkát választják. Ezt az ígéretet a vállalatnak minden érintkezési pontban biztosítania kell, éppen ezért nagy hangsúly helyeződik a frontszemélyzetre és viselkedésükre. A vállalati márkaígéret a vállalati kultúrából és identitásból is ered, így a márkát az alkalmazottak építik vagy rombolják. Egy konzisztens márkaimázshoz elkötelezett munkavállalók szükségesek, akik a vállalati értékekkel való azonosulásuk révén támogatják a vállalati márkát. Következtetésképpen toborozzuk be, és kötelezzük el a megfelelő jelölteket, hogy sikeresen építhessük vállalati márkánkat!

A szolgáltatás-profit lánc központi gondolata szerint az ügyfelek elégedettségét meghatározó szolgáltatásminőség az alkalmazottak elégedettségétől és hűségétől függ. Ahogy Simon Sinek is mondja: “A boldog ügyfél kulcsa a boldog alkalmazott. A boldog ügyfelek pedig boldog részvényeseket eredményeznek – ebben a sorrendben.”  Kommunikáljunk, és edukáljuk a munkavállalókat a vállalati márkaértékekről, ezáltal fokozva az intellektuális és érzelmi elköteleződést a teljes szervezeten belül! A vállalati márka megértése és az azzal való azonosulás növeli az alkalmazottak hűségét. Ennek révén segíti a vállalati márkaígéret megtartását minden érintkezési pontban. A belső márka biztosítja azoknak a márkaértékeknek a megvalósítását, amelyekre a vállalati márkaígéret révén a vevők az elvárásaikat alapozzák.

Miért fontos a munkáltatói márka?

A munkáltatói márka egy szerződés, amely olyan funkcionális, gazdasági és pszichológiai előnyöket tartalmaz, amelyeket az adott munkáltató vállalattal azonosítunk. Munkakereséskor a jelöltek összehasonlítják saját szükségleteiket, személyiségüket és értékeiket a vállalatéval, közös pontokat keresve. Szólítsuk meg a jelölteket a vállalat kultúrájáról, identitásáról és értékeiről megfogalmazott valós üzenetekkel! A munkáltatói márkaígéret nem szakadhat el a realitástól. Különben rés keletkezik az elvárások és a tapasztalatok között, ami magas fluktuációt eredményez.

Márkaszinergiák kihasználása a gyakorlatban

A márkaépítés során egy egységes márka kialakítására kell törekednünk, és kihasználnunk a szinergiákat. De hogyan valósítsuk meg a gyakorlatban? A Thermo Fisher és a H1 Systems remek példával szolgálnak. Bemutatták, hogyan segítik a HR és a marketing együttműködésével a kollégák egyszerre az employer branding és a sales célokat. A H1 Systems Szakmai Egyperces videósorozata nemcsak izgalmasan mutatja be az egyes pozíciókat a munkakeresőknek, hanem egyúttal növeli szakembereik hitelességét, bizalmat építve az ügyfelekben. Esettanulmányokként feldolgozott szakmai referenciamunkáik szintén betekintést engednek a vállalat projektjeibe mind munkavállalói, mind ügyfél szemmel.

A legfontosabb konklúzió, hogy mind ugyanabban a márka-szentháromságban működünk. Mozduljunk ki az eddig szorosan őrizgetett csúcsunkból egymás felé! Akkor lesz igazán sikeres márkaépítésünk, ha társterületekként integrált szemléletmóddal együttműködünk), függetlenül a nevünk mellett olvasható marketinges, belső kommunikációs vagy HR-es titulustól).

Ha szeretnél jobban elmélyülni a munkáltatói márka fontosságában és gyakorlati employer branding tudást szerezni, jelentkezz Employer Brand Akadémia képzésünkre.

Tartalomjegyzék

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és pezsdítsük fel együtt munkáltatói márkád!

Iratkozz fel Newsfizz hírlevelünkre és pezsdítsd fel munkáltatói márkád!

Munkaerő elkötelezés

Munkaerő megtartás

1. képzési nap – VÁGJ BELE!

Employer branding alapkövek: Integrált Employer Branding Stratégia és mérhetően eredményes munkáltatói márka építése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding Szótár és Zsebkönyv
  2. Üzleti igény felmérés és belső érintetti térkép sablon
  3. Employer Branding HR Audit checklist
  4. Munkaerőpiaci versenytársi térkép checklist
  5. Employer Branding KPI lista

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

2. képzési nap – VALÓSÍTSD MEG!

Perszonalizált jelölt- és munkavállalói élmény fejlesztése: munkáltatói értékígéret és employer brand bevezetése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding kutatás szempontrendszer checklist
  2. Jelölt, – és munkavállalói élménytérkép sablon 40 élménypont mentén
  3. Optimalizált EVP szerinti munkáltatói márka tartalom checklist
  4. Employer Brand Ambassador Program ckecklist

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

3. képzési nap – KELTSD ÉLETRE!

Employer branding kivitelezése a gyakorlatban: bizonyítottan bevált módszerek, amivel megsokszorozod a saját forrásból betöltött pozíciók számát

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer branding kivitelezési és erőforrás terv, mérési rendszer és riport struktúra sablon
  2. Toborzási & belső kommunikáció & tartalomfejlesztés checklist
  3. Jelöltélmény központú álláshirdetés és karrier oldal drótváz, tartalomstruktúra sablon
  4. Útmutató a karrier oldal látogatók forrásainak monitorozásához
  5. Social employer branding tartalom terv sablon
  6. Útmutató social toborzási kampány menedzsmenthez
  7. Employer Brand Akadémia Best Practice Gyűjtemény
  8. AI blueprint: gyakorlati one-pager az induláshoz kezdőknek
  9. Mesteséges intelligencia checklist: így promtolj ChatGPT-ben

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.