Brandfizz

Van élet a Facebook Jobs után-Digitális toborzás

Digitális toborzás

Az eredeti cikk a Behaviour Magazinban jelent meg.

„Akkor ezt többé nem is lehet használni? Ezen keresztül jött a legtöbb jelölt a Facebook-oldalunkról, nem?”, kérdezte ijedt ábrázattal a budapesti nagyvállalat ügyvezető igazgatója. „Összetettebb lesz a folyamat, mint eddig, de pont ezért lehet most versenyelőnybe kerülni”, hangzott a válasz, majd belevágtunk a konkrétumok átnézésébe.
Social media toborzás #EmployerBranding 2022-ben

Nincs egyszerű helyzetben az a HR-szakember, aki ma online térben toboroz. Miközben az állásportálok rekordmagas számú ajánlattal csalogatják az egyre kevesebb jelöltet, más felületeken is hatalmas zajban kell eljutni az álláskeresőkhöz. A legvéresebb óceán talán a social media, ezen belül a Facebook lett. Recruiter rajok fenik hegyes fogukat az ideális (vagy már mindegy milyen, csak legyen) jelöltekre, csúcsra járatott munkáltatóimárka-kampányok dübörögnek profi ügynökségi csapatokkal a háttérben.

A következményeket mindannyian a saját bőrünkön tapasztaljuk napi szinten. Milyen digitális eszközökkel lehet mégis eredményt elérni akkor, amikor a CEO számokat szeretne látni, a szakmai vezető unikornis jelölteket, lehetőleg tegnapra, a HR vezető pedig saját toborzási pipeline-t, jól működő recruitment csatornákat, plusz alacsonyan tartott fejvadász költségeket?

„Érdekel. Hívjon fel!”

Az elmúlt évtizedben számos új szakma született, ezek között az egyik a social media recruitment. A kisvállalatok a költséghatékonyság és az alacsony belépési küszöb miatt érkeztek meg a közösségi médiába. Elvégre egy álláshirdetést bárki ki tud tenni Facebookra. A termelő és kereskedelmi nagyvállalatok költséghatékony mass recruitment lehetőséget és kékgalléros elérést láttak a közösségi felületekben, míg az üzleti szolgáltatóközpontok főként a nyelvekre történő tűpontos célzást lájkolták.

Mára a toborzásban aktív piaci szereplők jelentős social recruitment hídfőállásokat építettek ki Facebookon, LinkedInen. Alapvetés lett az ügynökségi támogatás, mindenkinek van már employer branding büdzsésora, belsős munkáltatói márka csapatok fűtik digitális szívlapáttal a kontent kazánt. Hogy az utóbbi idők karrier Insta-kampányait (hashtag #megykisztoriba) és TikTok-csatornáit ne is említsük.

Ennyire megéri a digitális toborzás?

De mire ez a nagy csinnadratta? Először talán trendkövetésből („nehogy már nekünk ne legyen”), majd egyre inkább józan üzleti megfontolásból vettek repülőrajtot a cégek közösségi karrieroldalai. A hazai nagyvállalati tapasztalatoknak, illetve az Európai Employer Brand Szövetségnek köszönhetően hozzáférhető nemzetközi benchmarkok alapján a social media toborzásban ügyesen mozgó szereplők 2021-ben a jelöltjeik 25-40 százalékát is begyűjthették ingyenes (de legalábbis állásportáldíj- vagy fejvadász-költséghez viszonyítva szabad szemmel alig látható költségen üzemeltethető) közösségi felületekről.

Vannak vállalatok, amelyek nagyon sokrétű analitikai rendszereket húztak fel a toborzási folyamataikra. Csak hogy egy szemléletes példát említsek, az egyik üzleti szolgáltatóközpontnál már 2019-ben 100 millió forint feletti éves ROI-val futott a közösségi médiás toborzás. Ekkora összegért sokaknak érdemes lehajolni.

Digitális toborzás. Volt. Nincs. Most mi lesz?

Egyedi közönséglisták: ha már megbarátkoztunk a gondolattal, hogy célozni pontatlanabbul tudunk, el kell fogadnunk, hogy nagyobb lesz a toborzási tölcsér tetején a meddőszórás. Ugyanannyi költségen kevesebb releváns jelöltet fogunk elérni, ergo ugyanazért az eredményért többet kell költeni. Ugyanakkor van lehetőség arra, hogy a hirdetéseinkkel interakcióba lépett (rákattintott, reagált, megnézte a videót) egyedi célcsoportokat építsünk fel. Érdemes minél szegmentáltabban kezelni az ebből létrejövő közönség poolokat, mert utána lesz lehetőségünk újabb hirdetéssel visszacélozni őket. A korábban kézzel beállított „kívánságlista” (életkor, végzettség, érdeklődés, beszélt nyelv, munkahely, lokáció) helyett ezentúl a tartalmainkra adott interakciók mentén tudunk hirdetési célcsoportokat építeni.

Lookalike: amikor megvagyunk az egyéni közönségünk építésével, lehetőségünk van hasonló célcsoportra újabb poolt építeni. Korábban ez a funkció nem szólt másról, mint hogy a Facebook újabb adag pénzt énekeljen ki a hirdetők zsebéből, valamint a felajánlott új célcsoport minősége is hagyott kívánnivalót maga után. Az elmúlt egy évben viszont pozitívak a tapasztalataink ezzel a funkcióval kapcsolatban. Érdemes lehet egy próbát tenni mindenkinek a saját célcsoportjával. Egyes esetekben 50-100 százalékkal is növelhetjük a releváns célcsoportunk létszámát ezzel a módszerrel.

Remarketing: a közösségi toborzás slágerterméke 2022-ben minden kétséget kizáróan a remarketing lesz. A már korábban is remek eredményeket szállító funkcióval lehetőségünk van újra és újra visszacélozni azokat az érdeklődőket, akik már pozitívan reagáltak a tartalmainkra, például átkattintottak az álláshirdetésre. Az a tapasztalatunk, hogy az érdeklődést követő 2-4 hétben jelentős számú érdeklődő konvertálható valódi jelentkezővé, ha rendszeresen „emlékeztetjük” a számára releváns álláslehetőségre. A kulcs itt is a szegmentálás: pontosan azt mutassuk neki, amiről tudjuk, hogy érdekli.

Az elkövetkező hetekben vállalatok sora eszmél majd rá, hogy át kell alakítania közösségi toborzó folyamatait. Várhatóan felsővezetői oldalon nyugtalan érdeklődés fogadja a témát, ahogyan a cikk elején említett helyzetben is történt. Azok a vállalatok, amelyek a három fent említett eszközt képesek gyorsan beépíteni, versenyelőnyből vághatnak neki a tehetségekért folytatott küzdelemnek.

Horváth Ádám

Chief Sparkle Offizzer

Brandfizz Employer Branding

Tartalomjegyzék

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és pezsdítsük fel együtt munkáltatói márkád!

Iratkozz fel Newsfizz hírlevelünkre és pezsdítsd fel munkáltatói márkád!

Munkaerő elkötelezés

Munkaerő megtartás

1. képzési nap – VÁGJ BELE!

Employer branding alapkövek: Integrált Employer Branding Stratégia és mérhetően eredményes munkáltatói márka építése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding Szótár és Zsebkönyv
  2. Üzleti igény felmérés és belső érintetti térkép sablon
  3. Employer Branding HR Audit checklist
  4. Munkaerőpiaci versenytársi térkép checklist
  5. Employer Branding KPI lista

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

2. képzési nap – VALÓSÍTSD MEG!

Perszonalizált jelölt- és munkavállalói élmény fejlesztése: munkáltatói értékígéret és employer brand bevezetése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding kutatás szempontrendszer checklist
  2. Jelölt, – és munkavállalói élménytérkép sablon 40 élménypont mentén
  3. Optimalizált EVP szerinti munkáltatói márka tartalom checklist
  4. Employer Brand Ambassador Program ckecklist

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

3. képzési nap – KELTSD ÉLETRE!

Employer branding kivitelezése a gyakorlatban: bizonyítottan bevált módszerek, amivel megsokszorozod a saját forrásból betöltött pozíciók számát

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer branding kivitelezési és erőforrás terv, mérési rendszer és riport struktúra sablon
  2. Toborzási & belső kommunikáció & tartalomfejlesztés checklist
  3. Jelöltélmény központú álláshirdetés és karrier oldal drótváz, tartalomstruktúra sablon
  4. Útmutató a karrier oldal látogatók forrásainak monitorozásához
  5. Social employer branding tartalom terv sablon
  6. Útmutató social toborzási kampány menedzsmenthez
  7. Employer Brand Akadémia Best Practice Gyűjtemény
  8. AI blueprint: gyakorlati one-pager az induláshoz kezdőknek
  9. Mesteséges intelligencia checklist: így promtolj ChatGPT-ben

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.