SpaceX: a világűrbe kilőtt munkáltatói márka

Home / Blog / SpaceX: a világűrbe kilőtt munkáltatói márka
SpaceX: a világűrbe kilőtt munkáltatói márka

SpaceX: a világűrbe kilőtt munkáltatói márka

Miközben ezeket a sorokat olvasod Elon Musk meggypiros Tesla Roadstere másodpercenként 11 km-t megtéve száguld, hogy elliptikus Nap körüli pályára álljon, legtávolabbi szakaszán elérve a Mars Nap körüli pályáját. A Falcon Heavy sikeres startjának ugyanakkor több employer branding vetülete is van, amire talán elsőre nem is gondolnál.

Nem először találkozhatsz oldalunkon a SpaceX és a Tesla világszerte ismert alapítójával: Elon Musk nemrég napvilágot látott, munkavállalóknak írt levelével kapcsolatban employer brand blogbejegyzés született Anita billentyűzetéből. Musk most ismét nagyot dobott és egy lépéssel még közelebb került álmához, hogy ember juttasson a Marsra.

 

Mi történt?

Ha az elmúlt időszakot egy atombunkerben töltötted vagy térerő nélkül bolyongtál valamerre és egyetlen csatornán sem értek el a nagyvilág hírei, akkor a Te kedvedért álljon itt egy rövid összefoglaló. A SpaceX csapata a világ jelenleg legnagyobb hasznos teljesítményű rakétáját rakta össze, ami ráadásul újrahasznosítható.

A 27 hajtóműves Falcon Heavynek keresztelt mérnöki csúcsteljesítménnyel 64 tonna hasznos terhet tudnak felküldeni a világűrbe. Nem lesz gond az elhasznált hajtóművekkel sem, azok ugyanis önerőből visszanavigálnak egy zsebkendőnyi leszállóhelyre, mégpedig olyan precízen megkomponálva, hogy azt a kínai szinkronúszó válogatott is megirigyelné. A kilövésről készült élő közvetítést visszanézheted itt:

A kilövést több millióan követték élőben, míg Elon Musk twitter és Instagram oldalain osztotta meg a legfrissebb híreket. Ahogy azt már jó előre tudni lehetett, a tesztrepülés próbarakományaként az alapító 10 éves Tesla Roadsterét helyezték el a rakéta orrában, amit a Starman névre keresztelt bábu “vezetett”.

Azóta a teljes világsajtót bejárta az ikonikus fotó, ahogyan a kilövés után néhány perccel már  a világűrben jár a járgány. Musk két legyet ütött egy csapásra: ezzel a húzással valószínűleg ő jegyzi a világ legdrágább autóreklámját, valamint ez a kocsi lett minden idők leggyorsabban közlekedő autója is.

Hozzájárulni valami jelentőségteljeshez

Az elmúlt évben a Brandfizzben ötszáznál több órát töltöttünk azzal, hogy egyéni és fókuszcsoportos munkavállalói interjúkat készítettünk. Célunk az volt, hogy jobban megértük a munkával kapcsolatos döntési szempontrendszereket, valamint szegmentálni tudjuk az egyes perszónák igényeit. Jelenleg IT, SSC és pénzügyi területen rendelkezünk átfogó kutatási eredményekkel, amiket a szektoron belüli jelölt- és munkavállalói élmény javítására tudunk felhasználni.

Teljesen mindegy volt, hogy éppen senior .NET fejlesztőkkel, AP-s juniorokkal vagy biztosítók értékesítőivel beszélgettünk, kortól és nemtől függetlenül toplistás szempont volt a mindennapi munka valódi célja és tartalma, vagy ahogyan ők fogalmaztak, az izgalmas feladat, a jó projekt.

Most jó eséllyel valami ilyesmire gondolsz: “Köszi az infót Ádám, de mi nem vagyunk egy SpaceX… Könnyű ennek az Elonnak izgalmas feladatot adni az embereinek, viszont mi nem lövöldözünk rakétákat innét az irodából. Ellenben sok számlát kell lekönyvelni a hóvégi zárásnál. Ötlet?”

Jogos 🙂 Viszont mindenkinek minden pillanatban megvan a lehetősége arra, hogy vezetőként erősítse és tudatosítsa a cég küldetését a kollégákban, valamint a legegyszerűbb lehetőségeket megragadva láthatóvá tegye, hogy mihez járul hozzá valaki, amikor kiválóan végzi a rábízott feladatokat (ennek nyilván előfeltétele egy tiszta, jól kommunikálható stratégia megléte).

De a megvalósításban nem kell bonyolult dolgokra gondolni. Elon Musk például fogta magát és a SpaceX összes dolgozójának nevét (hatezer emberről beszélünk) belegravíroztatta egy plakettbe, amit az űrutazó Tesla alatti adapterhez erősítettek. Ezek a nevek most ott keringenek a világűrben és ha a matematikusok jól tervezték meg a röppályát, még évszázadokon át hirdetik a SpaceX csapatának sikerét. Nincs az a hipszter Y-Z-alfa generációs, akinek egy ilyen után ne lenne meg a “Make an impact” feeling a nap végén. Neked mindösszesen annyi a feladatod, hogy a saját plaketteteket megtaláld. Utána már csak gravírozni kell.

 

 

Az employer branding nem egy rakétakilövés

Tényleg nem kell túlbonyolítani. Van egy közös sikerünk, hát megünnepeljük! Vannak mérföldköveink, megadjuk a lehetőséget, hogy együtt örüljünk. Mégis mennyi munkahelyen elfeledkeznek erről. A háttérben egy ilyen esemény megszervezése persze nem magától történik meg, de a legtöbbször az odafigyelés és a szándék hiányzik igazán.

Sok munkáltatói márka folyamatban tapasztaljuk ügyfeleinknél, hogy annyira megszoktak egyes dolgokat, olyannyira természetesnek veszik az eredményeiket, hogy ezért nem ünnepelnek. Néha talán van ebben valami kelet-európai szégyenlősség is; nekünk sokszor meg kell tanulnunk azt, hogy igazán büszkék tudjuk lenni az eredményeinkre. Viszont nagyon megéri próbálkozni, ugyanis mind a bevonzásra, mind a megtartásra pozitív hatással tudunk lenni.

A NASA hányszor lőtt már fel rakétákat? Ki számolja, így van? De egyszer sem láttunk olyan showt, olyan közösségi élményt, mint amit a SpaceX rendezett pár órája. Az élő közvetítésbe bekötötték a kollégák hangját és az élő képet is, így látható-hallható, ahogyan minden egyes mérföldkövet vagy “apró” sikert hatalmas üdvrivalgással fogadnak. Érdemes a fenti videót megnézni a 21. perc környékétől.

A SpaceX története sem volt mindig sikersztori. A Falcon Heavy alapját képező Falcon 9 rakétákkal többször is komoly gondok voltak. Viszont ezek a kudarcok még inkább összekovácsolták a csapatot. Amikor a balszerencsés próbálkozások miatt kellett állni a sajtó össztüzét, ki került a kamerák elé? Az első számú vezető. Amikor teljes a siker, kiket látunk az élő adásban? A csapatot. 

 

SpaceX és a munkáltatói márka

Amióta az Employer Brand International partnerei vagyunk, számos globális top márka employer brand esettanulmányát vizsgálhattuk meg. Észrevettük, hogy pont azok a cégek fordítanak extra nagy figyelmet a munkáltatói márkájukra, azoknak van folyamatosan frissített, fenntartható integrált employer brand stratégiájuk, akik egyébként nem lennének feltétlenül rászorulva. Akik megtehetnék, hogy hátra dőlnek és lazítanak kicsit. Akik vághatnának az employer brand büdzséken, mert “úgyis bejön a jelölt”. Az irigyelt love brandek.

De lehet, hogy fordított az összefüggés? Azok a vállalatok, akik szokássá tették, hogy kiemelten foglalkoznak ezzel a témával, ahol a vezetők személyes felelősséget éreznek ebben az ügyben, ahol az üzeti stratégia szerves részévé vált a cég által nyújtott munkavállalói élmény, azok előbb célt érnek? A SpaceX történetének legnagyobb sikere ünneplésekor sem feledkezett meg erről. Érdemes megnézni, hogyan zárták az elő közvetítést: egy call-to-action került be a műsor végére a karrier oldal webcímével.

Ha valakik, hát ők aztán tényleg nem lennének rászorulva, hogy úton-útfélen promotálják a karrier oldalukat, mégis megteszik. Az utóbbi időkben mi is egyre többet találkoztunk hazai kutatásaink során spontán említésekkel a SpaceX kapcsán, elsősorban IT-s területeken. De ahogy látható, más földrajzi területeken is felkeltette az érdeklődést a cég. Az angolszász területeken kívül különösen a német és indiai mérnökök kerestek rá a SpaceX álláslehetőségeire az elmúlt időszakban.

 

Amúgy javasolt meglesni a karrier oldalukat: faék egyszerűségű főüzenetek, az EVP egy Elon Musk idézet: “SpaceX is like Special Forces… we do the missions that others think are impossible. We have goals that are absurdly ambitious by any reasonable standard, but we’re going to make them happen. We have the potential here at SpaceX to have an incredible effect on the future of humanity and life itself. — Elon Musk” Végezetül alul egy teljesen átlagos, egyszerű kereső.

A rakétával együtt a SpaceX karrier oldalának forgalma is kilőtt az égbe: a mai nap eseményeit szépen sikerült potenciális érdeklődőkké konvertálni, ahogyan az az alábbi diagramon is jól látható.

 

 

Összegzés

Kétségtelen, hogy Elon Musk csapata pár órája történelmet írt a Heavy Falcon sikeres tesztelésével. Nyilván senki sem gondolhatja, hogy ez pusztán a véletlen műve volt. Több ezer ember összehangolt, kitartó munkájának és egy kivételes képességű vezető víziójának eredményét láthattuk. A fenti példákkal szerettem volna felhívni a figyelmet arra, hogy egy ilyen kiemelt esemény kapcsán milyen sok lehetőséget ragadott meg a SpaceX, amivel a munkáltatói márkáját tudta építeni. Ezek a lehetőségek minden cégben ott vannak, a Tiédben is. Nem kell hozzá Heavy Falcon. És ahogyan korábban írtam: az employer branding amúgy sem rakétakilövés. 🚫 🚀 😉

 

Ha kérdésed, véleményed van, kommentelj bátran a Facebook oldalunkon, vagy írj nekünk közvetlenül!

Felveszem a kapcsolatotAjánlatot kérekNews Fizz

Copyright: Az oldal teljes tartalma, mind az írott, mind a képi tartalmak szerzői jogvédelem alatt állnak (1999. évi LXXVI. tv. alapján). A Brandfizz előzetes írásbeli engedélye nélkül bárminemű terjesztésük, utóközlésük és felhasználásuk (különösen kereskedelmi céllal) szigorúan tilos. Ennek megszegése azonnali jogi intézkedést von maga után.

Copyright © 2016-2018 Brandfizz. Minden jog fenntartva.
Copyright notice. The written and visual contents of this page are protected by copyright. You may not, except with our express written permission, distribute or commercially exploit the content, otherwise the necessary legal steps will be taken immediately.

Copyright © 2016-2018 Brandfizz. All rights reserved.