Brandfizz

Válságmenedzsment és elkötelezés koronavírus idején-A belső kommunikáció fontossága-LETÖLTHETŐ SEGÉDANYAGGAL

A Koronavírus idején a magyarországi szervezetek és munkáltatók olyan kihívásokkal találkoznak, amivel még soha. Ebben szeretnénk Titeket minél jobban segíteni ma is. Zvezdovics Anita a Brandfizz társalapítója, Chief Fizz Offizzere, az EAEBA elnökségi tagja Facebook LIVE bejelentkezésében válságmenedzsment és elkötelezés, és a belső kommunikáció fontossága kapcsán adott konkrét tippeket és tanácsokat a koronavírus idejére. Cikkünkben olvashatjátok az összefoglalót, megtaláljátok a letölthető Jövőálló munkáltató segédlet– Válságmenedzsment & elkötelezés checklistet és azokat a felhasznalt cikkeket, amelyeket a Harvard Business Review, az Employer Brand International és a World Employer Branding Day osztott meg a napokban.

Sokak számára (koruknál, tapasztalatuknál fogva) ez a válsághelyzet új szituáció, én viszont a 2008-as válság idején, 2009-ben kezdtem el a munkáltatói márka területével foglalkozni. Kifejezetten izgalmas ezt újra élni, a 10 éve tapasztaltakat, tanultakat most elővenni, beépíteni. Ahogy Ti is Vezetőként, HR-esként, marketingesként sok más cégnél is keresik a leghatékonyabb megoldásokat arra, hogyan menedzseljék a begyűrűző munkahelyi válságot és elkötelezzék, hatékonyságra bírják a távmunkában és a frontvonalban dolgozó kollégákat.

A Brandfizzben mi is napról napra keressük a legjobb megoldásokat ügyfeleinkkel, a magyarországi szakemberekkel, illetve a nemzetközi piacon is.

Az Európai Employer Branding Szövetséggel rendszeres konferencia beszélgetésünkben hetente gyűjtjük be az aktuális német, orosz, olasz, litván, észt, cseh, belga megoldásokat.  Brett Minchingtonnal az EB International alapítójával is szoros kapcsolatban vagyunk, hogy a világ színteréről is összeszedjük a munkáltatói márka területéhez tartozó aktualitásokat a válságkezelés, bevonzás – elkötelezés és megtartás témában ebben a megváltozott helyzetben.

A hazai és nemzetközi gyakorlatok alapján elkészítettünk egy letölthető Jövőálló munkáltató segédlet – Válságmenedzsment & elkötelezés checklistet, amely összefoglalja a három fontos témát, amelyet érintünk itt a cikkben is válságmenedzsment és elkötelezés kapcsán.

 A checklist azonnal bevethető az átmeneti krízis helyzet kezelésére, a megváltozott helyzetben segít elkötelezni a távmunkában, vagy frontvonalban dolgozó kollégákat, valamint megőrizni munkáltató jövőálló reputációját.

Három fontos témát jártunk körbe a válságmenedzsment és elkötelezés kapcsán:

  1. Munkáltatói felelősségvállalás & reputáció
  2. Minőségi válság & változás belső kommunikáció
  3. Adatalapú döntés & agilitás – Munkahelyi Változás Index[/su_note]

Munkáltatói felelősségvállalás & reputáció – a válságmenedzsment és elkötelezés első fontos eleme.

Az Indexen jelent meg az első olyan cikk, ami egy magyar munkáltató válságkezelési intézkedésének a kritikája. Ha érdekel, nézzétek meg. Hétről hétre fognak megjelenni az ilyen jellegű cikkek.

A jelenlegi felelős munkáltatói döntéseink, akcióink a cégünk jövőbeni reputációját, a munkáltatói márka erejének egészségét erősítik vagy ássák alá.

5 eszközt javaslunk a munkáltatói felelősségvállalás & reputáció erősítéshez válság idején.

  1. Flexibilis büdzsékeret kialakítása – a költségcsökkentés ellenére (pl. törölt rendezvényekből, fejlesztésekből) a munkavállalók krízis – szükségleteit támogató anyagi kompenzációhoz (egészségügyi, – higiéniás eszközök, gyógyszerek, távoktatás infrastruktúra, gyermek étkeztetés) használható büdzsét hozhatunk létre.
  1. Üzleti működés folytonosságát biztosító támogatások – például a törölt műszak kifizetése, fizetett szabadság, flexibilis- vagy kötetlen munkaidő bevezetése. Ez utóbbi a szülőknek kifejezetten fontos, azonban a keletkező időablak bepótlását is transzparensen kell kezelnünk. Segítség továbbá a megnövelt IT support – föleg abban az esetben, ha „lassú, nem megy a gépem” és nem „youtube tutorialra szocializált korosztállyal” van dolgunk. Kialakíthatunk „beugrós poolt” a munkaterhelés kiegyenlítéséhez. 
  1. „Törődés csomag” összeállítása – például az étkezés támogatása, fertőtlenítő, maszk és pótlék a műszakban és készenlétben dolgozóknak. Ide tartozik a kézfertőtlenítő és orvosi eszköz is, valamint akár házhozszállításra kedvezmény. 
  1. Otthoni munkavégzés infrastruktúra költségtérítése – a megváltozott helyzetben otthoni környezetben nem biztos, hogy minden kolléga be van rendezkedve az otthoni munkavégzésre. Ebben nyújthat segítséget szállás, monitor, asztal, szék, telefon, internet költség – stabil internet csomag ideiglenesen stb. Mérjük fel, milyen igények vannak!
  2. Digitális átállás online booklet, checklist & tréning – amik a prioritások: home office, online videó interjú/AC, online onboarding, online teljesítményértékelés, csoportos online meeting és online vezetői változás kommunikáció.

Ezen a linken még több tippet találtok arra, hogyan támogassuk a kollégákat.

Minőségi válság & változás belső kommunikáció – a válságmenedzsment és elkötelezés második fontos eleme

 A Harvard Business Review cikke összefoglalja mit csináltak a jövőálló cégek Kínában. Ahogy a cikkben is fogalmaznak: „Prepare for a faster recovery than you expect. Only six weeks after the initial outbreak, China appears to be in the early stages of recovery.”

Ami a Harvard Business Review szerint és a mi ügyféltapasztalataink alapján is igaz, az a jelenlegi piaci változások közepette a Social Media azonnali kihasználásának fontossága – nem csak toborzásra, hanem belső kommunikációra is. A válságmenedzsment és elkötelezés legeslegfontosabb alapja most a helyileg is izolált csapat és az információk egyben tartása.

Legtöbb cég akár már évek óta küzd új rendszerek bevezetésével, belső kommunikáció appokkal. Most nincs idő erre, de mégis profi megoldásra van szükség. Mit lehet tenni?

  • Ingyenes, gyors, interaktív & kontrollálható belsős Facebook csoport létrehozása a kollégák (fehér és kékgalléros egyaránt) egységének megtartása és változásmenedzselés érdekében. Ahol már használjuk ott a fókusz a minőségi és rendszeres válságkommunikáció, tervezett módon, ahol nincs, vagy nem volt, ott a héten létrehoztuk.
  • Belső kommunikációs stratégia felépítése, heti bontásban és dedikált felelős csapattal – kapcsolódó feladatok lehetnek pl. tartalom gyűjtés, szintetizálás, szövegírás, grafika-, animáció-, videó készítés, kérdések és válaszok kezelése.
  • A belső kommunikációs tartalomterv legfontosabb elemeiként a következőket érdemes átgondolni:
  1. Online Townhall – sűrűbb és rövidebb cégszintű felsővezetői tájékoztató (videó, Webinar, podcast) aktuális üzleti prioritások és egyéni hozzájárulás témakörökben.
  2. Működési információk és segédletek – időpontok, frissülő bookletek, online tréningek, közérdekű meetingek, működési szabályzatok, forgatókönyvek megosztása.
  3. Átalakítások, munkaszervezés aktualitások.
  4. Heti prioritások és összefoglaló – pl. hétfőnként és péntekenként.
  5. Területi, csapat információk, bemutatkozások.
  6. Elismerések kommunikációja – jelölés, „köszi-kártya”, nyilvános elismerés.
  7. Hasznos tippek – életviteli, feltöltődési, „work-life balance” tanácsok különböző élethelyzetben levő kollégák kihívásaira (pl. Home office családdal vagy egyedülállóként).
  8. GYIK – egészségügyi és ergonómiai információk tényekre alapozva, mit hol keress, hogyan használd (pl. video meeting alkalmazás, Trello, VPN stb.).
  9. Csapatépítés, online esemény – érdeklődési kör alapján szerveződő online közösségi események ösztönzése (pl. főzés, gamer események).
  10. Közösségi kihívások – közösségi aktivitást ösztönző fotó- és videó challengek (pl. #maradjotthon #figyeljünkegymásra #cégeskutyusok #család).

Adatalapú döntés és agilitás: Munkahelyi Változás Index – a válságmenedzsment és elkötelezés harmadik fontos eleme

„Mind the Gap” címmel írt cikket a Heather amiben a „gap-ekre” hívja fel a figyelmet. Fontos, hogy legyünk tudatában, hol vannak a „gap-ek” a munkavállalók élményében. Mit tanácsolunk?

Rendszeres és azonnali munkavállalói felmérést (heti, kétheti) az adatalapú és gyors vezetői döntéshozatalhoz, visszajelzés a szervezet dinamikájáról, prioritásokról, kihívásokról, változások munkavállalókra való hatásáról, akció fókuszokról, megvalósulásról.

A fenti Munkahelyi Változás Felmérés legfontosabb fókuszai pedig a következők:

  1. NEED – munkavállalók legfontosabb aktuális szükségleteinek monitorozása.
  2. GAP – frusztrációk, hol vannak a legnagyobb elakadások, mi az, ami azonnali beavatkozást igényel.
  3. STRENGHTS – mi a stabilitás alapja, mire építhetünk, mely döntés volt pozitív hatással.
  4. Munkahelyi Változás Index / ENPS – munkavállalói elégedettség alakulása / Employer Net Promoter Score
  5. Belső kommunikáció minősége & fejlesztési fókuszok.

A fenti gyakorlatok nemzetközi szintű best practice-ek, amelyeket összegyűjtöttünk, hogy segítsük a cégek munkáját.

Tapasztalatunk, hogy 2008-ban kirobbant gazdasági világválság után azok a vállalatok kerültek ki győztesen, akik a nyomott munkaerőpiaci versenyben kisebb büdzsével, de invesztáltak a munkáltató márkájuk fejlesztésébe. Fele akkora verseny, kétszer akkora megtérülés.

A nehéz időszak után ismét eljön a fellélegzés, Kína példáján korábban, mint most számítunk rá, amikor extrán rövid idő alatt kell majd behozni a mostani üzleti lemaradást.  Készüljünk fel erre most, hogy erős és egészséges munkáltatói márkával a piaci verseny élmezőnyébe kerüljünk.

Ha tetszett a cikk, nézd meg ezt a videót és oszd meg azokkal akiket érdekelhet!

Amennyiben kérdésed, véleményed van, kommentelj bátran a Facebook oldalunkon, vagy írj nekünk közvetlenül!

Tartalomjegyzék

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és pezsdítsük fel együtt munkáltatói márkád!

Iratkozz fel Newsfizz hírlevelünkre és pezsdítsd fel munkáltatói márkád!

Munkaerő elkötelezés

Munkaerő megtartás

1. képzési nap – VÁGJ BELE!

Employer branding alapkövek: Integrált Employer Branding Stratégia és mérhetően eredményes munkáltatói márka építése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding Szótár és Zsebkönyv
  2. Üzleti igény felmérés és belső érintetti térkép sablon
  3. Employer Branding HR Audit checklist
  4. Munkaerőpiaci versenytársi térkép checklist
  5. Employer Branding KPI lista

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

2. képzési nap – VALÓSÍTSD MEG!

Perszonalizált jelölt- és munkavállalói élmény fejlesztése: munkáltatói értékígéret és employer brand bevezetése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding kutatás szempontrendszer checklist
  2. Jelölt, – és munkavállalói élménytérkép sablon 40 élménypont mentén
  3. Optimalizált EVP szerinti munkáltatói márka tartalom checklist
  4. Employer Brand Ambassador Program ckecklist

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

3. képzési nap – KELTSD ÉLETRE!

Employer branding kivitelezése a gyakorlatban: bizonyítottan bevált módszerek, amivel megsokszorozod a saját forrásból betöltött pozíciók számát

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer branding kivitelezési és erőforrás terv, mérési rendszer és riport struktúra sablon
  2. Toborzási & belső kommunikáció & tartalomfejlesztés checklist
  3. Jelöltélmény központú álláshirdetés és karrier oldal drótváz, tartalomstruktúra sablon
  4. Útmutató a karrier oldal látogatók forrásainak monitorozásához
  5. Social employer branding tartalom terv sablon
  6. Útmutató social toborzási kampány menedzsmenthez
  7. Employer Brand Akadémia Best Practice Gyűjtemény
  8. AI blueprint: gyakorlati one-pager az induláshoz kezdőknek
  9. Mesteséges intelligencia checklist: így promtolj ChatGPT-ben

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.