Ezeket a hibákat ne kövesd el a kommunikációban, ha a céged tulajdonost vált

Employer branding tulajdonosváltás

Libri-Bookline tulajdonosi változása miatt napokig a könyvkereskedő cégről szóló hírek uralták a közbeszédet. A cég reputációja szempontjából kritikus napok ezek, hiszen a kiadóhoz tartozó több népszerű szerző is a nyilvánosság előtt szakít a Librivel. PR-ben és employer brandingben jártas szakembereket kérdeztünk arról, hogy ilyen felfokozott helyzetben mi a teendő a külső- és belső kommunikációs csatornákon. A Libri is válaszolt kérdéseinkre, kifejtve, hogy milyen stratégiát választottak a tulajváltozás közlésére.

Az eredeti cikk a kreativ.hu felületén jelent meg Horváth Ádám tollából.

Horváth Ádám, Chief Sparkle Offizzer, Brandfizz Elnökségi tag, Európai Employer Brand Szövetség

Holnap is ugyanazon az ajtón kell bemenni

A logót le lehet cserélni egyik napról a másikra, de a bejárat, amin a kollégák bejönnek dolgozni, holnap is ugyanaz marad. Amikor egy vállalati felvásárlás során új tulajdonos érkezik a szervezethez, nemcsak a vevőkre, vásárlókra és a piaci brandre érdemes figyelmet fordítani, hanem a munkáltatói márkát ért sokk is top prioritás kell legyen a vezetők listáján.

Kutatások bizonyítják, hogy az ilyen jelentős szervezeti változások egyértelműen negatív hatással vannak a munkavállalói élményre. Az érintett vállalatoknál

  • csaknem háromszor nagyobb valószínűséggel mondták azt a kollégák, hogy nem bíznak munkáltatójukban (34 százalék vs. 12 százalék),
  • több mint háromszor nagyobb valószínűséggel mondták azt, hogy a szervezeten kívül fognak munkát keresni a jövőben (46 százalék vs. 15 százalék),
  • 55 százalékuk jelentős stresszként élte meg a változásokat, ami kihatott a teljesítményükre. *

A felvásárlások és tulajdonosváltások után gyakori tünetek a 1) csoportos felmondási hullámok elindulása, 2) kulcsemberek elvesztése, 3) belső elégedettség jelentős csökkenése, 4) teljesítmény csökkenése, 5) betegszabadságok számának növekedése. A fenti mérőszámokat jelentős mértékben befolyásolja (pozitív vagy negatív előjellel) a tranzakció során alkalmazott 

  • belső kommunikáció,
  • a vezetők hitelessége és
  • a vállalati értékek esetleges változása.

Értéktelen értékek?

A legfontosabb kérdés ilyenkor: mit szeretne az új tulajdonos, milyen vízió, világkép mentén képzeli el a jövőt. A világ legvonzóbbnak tartott cégeinél is előfordul, hogy a dolgozók szót emelnek a bort ivó és vizet prédikáló vezetőkkel szemben. Ismert esettanulmány, amikor 2018-ban a Google alkalmazottak tiltakoztak a vállalat által az Egyesült Államok védelmi minisztériumának végzett munkája ellen, ami miatt a Google végül nem újította meg szerződését. Ugyanebben az évben az alkalmazottak tüntetést szerveztek amiatt, hogy a Google végkielégítést fizetett a zaklatással vádolt felsővezetőinek. 

2021-ben több mint 400 mérnök szakszervezeti kezdeményezésbe fogott, mire a Google irányelveket dolgozott ki ennek letörése érdekében. Belső irányelvei szerint ma már „fegyelmezni fogja azokat az alkalmazottakat, akiknek a törekvései „megzavarják a produktív munkakörnyezetet”. **

Várható tehát, hogy amikor egy cég másképpen cselekszik, más elvek mentén tesz lépéseket, mint ahogyan azt korábban hosszú évekig kommunikálta, a dolgozók értéktelennek fogják találni a korábban oly fontos értékeket. ***

Libri-Bookline tulajdonosi változása miatt napokig a könyvkereskedő cégről szóló hírek uralták a közbeszédet.

3 hiba, amitől elindulhat a felmondási hullám

Ha egy vállalat nem tud időben és hitelesen kommunikálni egy egyesülés vagy felvásárlás során, az veszélyezteti az alkalmazottak lojalitását és bizalmát, negatívan hat a kollégák megtartására, kockára teszi a vállalati kultúrát és jelentős nehézségeket gördít az új tulajdonos céljai elé. 

  1. „Inkább még nem kommunikálunk semmit.” – Ahol nincs információ, ott majd lesz. A belső kommunikációs struccpolitika egyenes út a bizonytalanság növelése és a pletykák felé. Ezzel szemben a rendszeres és konkrét tájékoztatás csökkenti a bizonytalanságot, továbbá bizalmi kapcsolatot tart fenn a változások idején.
  2. „Az email elég lesz, írja meg a jog!” – Egy egész szervezetet érintő változásnál elkerülhetetlen az elsőszámú vezető személyes bevonódása, valamint a kétoldalú kommunikáció lehetősége. Nagyobb szervezeteknél erre webinárok formájában digitálisan, kisebb-közepes létszámnál élő townhallok során keríthet alkalmat a szervezet. Érdemes fenntartani a későbbiekben is Q&A platformot a kollégák részéről felmerülő kérdések megnyugtató megválaszolása érdekében.
  3. „Ezt szerintetek el fogják hinni?” – A tények és konkrétumok segítenek leginkább hitelesnek maradni vezetőként. A tulajdonosváltás jelentős, minden dolgozót érintő közügy a szervezeten belül, ilyenkor az „ezt ígértük – így ezt is tettük” típusú, tényekre alapozott belső kommunikáció segít megőrizni a vezetői hitelességet. Minden más mellébeszélés, a kollégák bullshit-radarja pedig az alacsonyan repülő vállalati lózungokat azonnal kiszúrja.

Források:

* Change at Work Linked to Employee Stress, Distrust and Intent to Quit – The American Psychological Association, 2017
** Protests from Within: Engaging with Employee Activists, by Stephen A. Miles, David F. Larcker, Brian Tayan, Stanford Closer Look Series Corporate Governance Research Initiative 2021, Stanford Graduate School of Business
*** Communications in mergers: The glue that holds everything together By Oliver Engert, Becky Kaetzler, Kameron Kordestani, and Anish Koshy, McKinsey Quarterly, 2019

Tartalomjegyzék

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és pezsdítsük fel együtt munkáltatói márkád!

Iratkozz fel Newsfizz hírlevelünkre és pezsdítsd fel munkáltatói márkád!

Munkaerő elkötelezés

Munkaerő megtartás

1. képzési nap – VÁGJ BELE!

Employer branding alapkövek: Integrált Employer Branding Stratégia és mérhetően eredményes munkáltatói márka építése

Brandfizz
Brandfizz képzés

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding Szótár és Zsebkönyv
  2. Üzleti igény felmérés és belső érintetti térkép sablon
  3. Employer Branding HR Audit checklist
  4. Munkaerőpiaci versenytársi térkép checklist
  5. Employer Branding KPI lista
Brandfizz képzés
Brandfizz képzés

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

2. képzési nap – VALÓSÍTSD MEG!

Perszonalizált jelölt- és munkavállalói élmény fejlesztése: munkáltatói értékígéret és employer brand bevezetése

Brandfizz
Brandfizz képzés

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding kutatás szempontrendszer checklist
  2. Jelölt, – és munkavállalói élménytérkép sablon 40 élménypont mentén
  3. Optimalizált EVP szerinti munkáltatói márka tartalom checklist
  4. Employer Brand Ambassador Program ckecklist
Brandfizz képzés
Brandfizz képzés

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

3. képzési nap – KELTSD ÉLETRE!

Employer branding kivitelezése a gyakorlatban: bizonyítottan bevált módszerek, amivel megsokszorozod a saját forrásból betöltött pozíciók számát

Brandfizz
Brandfizz képzés

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer branding kivitelezési és erőforrás terv, mérési rendszer és riport struktúra sablon
  2. Toborzási & belső kommunikáció & tartalomfejlesztés checklist
  3. Jelöltélmény központú álláshirdetés és karrier oldal drótváz, tartalomstruktúra sablon
  4. Útmutató a karrier oldal látogatók forrásainak monitorozásához
  5. Social employer branding tartalom terv sablon
  6. Útmutató social toborzási kampány menedzsmenthez
  7. Employer Brand Akadémia Best Practice Gyűjtemény
Brandfizz képzés
Brandfizz képzés

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.