A mai viharos gazdasági környezetben a cégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a kulcsemberek megtartására és a toborzási folyamatok hatékonyságának növelésére. A Brandfizz Employer Branding Compass 2023 felmérése szerint a cégek 48%-ának legnagyobb kihívása a munkavállalók megtartása, 41%-uk nem talál megfelelő jelentkezőket, és 37%-uk nem kap elegendő jelentkezést. Ennek következtében a vezetőkben egyre nagyobb az igény arra, hogy hatékony munkahelyi márkát építsenek, ami a HR és marketing csapatokra nagy nyomást helyez, hogy megfelelő employer branding megoldásokat keltsenek életre.
Az eredményes employer branding eszközökről és üzleti igényeket támogató legjobb munkáltatói márka gyakorlatokról Csernai Ritával, a Thermo Fisher Scientific Senior Global Communications Managerével és Varga Bettinával a Coca-Cola HBC Magyarország Employer Brand & Culture Programs Managerével beszélgettünk az Employer Brand Akadémián.
Vállalati tapasztalatok megosztása az Employer Brand Akadémián. Horváth Ádám, Brandfizz, Chief Sparkle Offizzer; Varga Bettina, Coca-Cola HBC Magyarország Employer Brand & Culture Programs Manager; Csernai Rita, Thermo Fisher Scientific Senior Global Communications Manager.
Hol van jó helyen az employer branding szervezeten belül?
Csernai Rita szerint az employer branding akkor működik igazán, ha a HR, az üzlet és a kommunikáció szorosan együttműködik. Az Employer Branding Compass adatai alapján az employer branding 68%-ban a HR-hez tartozik. Nincs Employer Branding HR értés és CEO-hoz riportált mutatószámok nélkül. Egyértelműen a HR eredményeit (toborzás és megtartás is) és megítélését emeli, vagy ássa alá, miközben gyakran marketing eszközöket használ. Fontos a vezetők bevonása és buy-in, hogy az employer branding sikeres legyen.
Hogyan építsünk hatékony employer branding programot?
“Egy jó employer branding aktivitásnak sosem szabad csak egy célt szolgálnia.” emelte ki Varga Bettina. A Coca-Cola HBC Magyarország operátor és technikus célcsoport megszólítására egy komplex programot épített fel, amely több célt szolgált: nemcsak 60 operátor felvételét, hanem a vállalat gyártó cégként való pozicionálását is Magyarországon. A saját munkavállalók bevonásával növelték az kollégák elköteleződését, és lokalizált, szegmentált EVP narratívát hoztak létre a leendő munkavállalók megszólítására. Ennek eredményeként három hónap alatt 9 kollégát vettek fel, és megduplázták a karrieroldal látogatóinak számát.
Employer Brand Akadémia: Varga Bettina, Coca-Cola HBC Magyarország Employer Brand & Culture Programs Manager.
Csernai Rita szerint az employer branding katalizálni tud témákat, amik változást tudnak indítani a szervezetben, mint például a well-being területén. “A vezetők azzal keresnek meg, hogy employer brandinget szeretnénk, mert a recruitment már nem elég. Ilyenkor megnézzük az engagement és elégedettség mutatókat is, hogy feltérképezzük mit szükséges belül tennünk és mi az, amit kommunikálhatunk kifelé.”
Rita kiemelte, hogy amikor felmerül az üzleti igény, a megoldásokat egyszerű belső employer branding szolgáltatói csomagokba rendezték, hogy az egyes szervezeti helyzetekre kész és eredményes megoldásokat alkalmazzanak a csoportszintű employer branding stratégia mentén, és ezt 3 szervezetnél már el is indították. “A teljes program eredményeit tekintve az engagement 7%-kal emelkedett, a turnover pedig 10%-kal csökkent egy év alatt az adott funkcióban.”
Hogyan segít az employer branding az üzleti célok elérésében?
Rita szerint az employer branding üzleti nyelvre fordítása elengedhetetlen. Az üzleti vezetők számára fontos, hogy a projektek költsége és az eredmények közötti összefüggést megértsék. A vezetői példamutatás és bevonás kulcsfontosságú az employer branding sikeréhez.
Employer Brand Akadémia: Csernai Rita, Thermo Fisher Scientific Senior Global Communications Manager
Employer branding eszközök: Mi működik a legjobban?
Azelőtt, hogy valaki leadja a jelentkezését a céghez, átlagosan 13 interakciónak kell létrejönnie a márka és az álláskereső között (például Facebook poszt, Instagram poszt, TikTok videó megtekintése, állásbörze megjelenés, videó megtekintés, ismerősi ajánlás stb.). Ezért fontos, hogy minden lehetséges eszközt és élménypontot kihasználjunk.
Bettina szerint a social media kiemelkedően jól működik a toborzásra, különösen a Facebook, ahol sok jelentkezőt lehet megszólítani. A Facebookot, mint felületet kár temetni. Az Eurostat 2023 jelentése szerint a magyar lakosság az egyik legmagasabb arányban használja a közösségi média platformokat az európai országok közül, és Magyarország teljes lakosságának 74,5%-a használja a Facebookot.
Az Eurostat 2023-as jelentése szerint a magyar lakosság 81%-a található meg a social media felületeken, emiatt ez egy jó felület az employer branding üzenetek átadására.
Rita hozzáteszi, hogy az employer branding elindíthat olyan változásokat a szervezetben, mint például a well-being programok bevezetése. Az employer branding tehát nem csak a toborzás eszköze, hanem a szervezeti kultúra és elkötelezettség növelésének egyik kulcsa is.
Összegzés
Az employer branding nemcsak a HR feladata, hanem az egész szervezet együttműködését igényli. Egy jól kidolgozott és következetesen megvalósított stratégia segíthet abban, hogy a vállalat ne csak a legjobb tehetségeket vonzza, hanem hosszú távon is megtartsa őket. Az employer branding hozzájárul a vállalati kultúra erősítéséhez, növeli a munkavállalói elköteleződést és csökkenti a lemorzsolódást.