Nincs ma unalmasabb módja elkezdeni egy cikket, mint hogy “a vírus…”. Fél éve beszélünk már róla, milyen problémákat okozott a vírus – ideje arról is szólnunk, mi az, amit csak felszínre hozott. Mert a HR szakmában alapvetően ez a helyzet: nem újítanunk kell, hanem szégyenletes lemaradásokat behoznunk.
A járványhelyzet rengeteg hasznos kezdeményezést hívott életre, amikkel költségeket csökkenthetünk, skálázhatunk, felügyelhetünk az “új világban” – ezek között viszont kevés az olyan, aminek ne lett volna helye a cégstratégiában egy, vagy akár öt évvel ezelőtt – erről beszélt a HR Festnek Zvezdovics Anita, a Brandfizz Employer Branding alapító partnere és Chief Fizz Offizzere.
A járvány legfeljebb katalizált, kizökkentett a muszájból és a rutinból, amihez sem felsővezető, sem HR-es nem mert eddig hozzányúlni.
Megtartottuk, mert kínos lett volna kidobni
Nézzük az állásbörzéket. Az elmúlt tíz évben minden nagyobb cégnél szerepelt a tervezett költségek között az a néhány milliós tétel, ami lehetővé tette, hogy embereket küldjenek, standot állítsanak, repiajándékot osszanak a börzéken – rutinból.
Értelme nem sok volt a gyakorlatnak, mert jellemzően eredmények nélkül tértek haza, rutinból, bejáratottan tudták le ezeket az eseményeket, értékes jelentkezők nélkül.
Ennek ellenére a rutin folytatódott – mert ha a HR egyszer csak kiveszi a büdzséből ezt a tételt, ki magyarázza meg a vezetőségnek, hogy eddig mi szükség volt rá?
A járvány ezt megtette a HR-esek helyett, kiütött a büdzséből a börzékre szánt milliókat, és kiütötte magukat a börzéket is. Ezzel a cégek pedig rákényszerültek, hogy az eddigi eredménytelen és költséges módszer helyett kreatívabb toborzási megoldásokkal próbálkozzanak. Elkezdték kihasználni meglévő online felületeket, jobinárokat kezdtek szervezni, és szignifikánsan alacsonyabb költséggel toboroznak, ezúttal már eredménnyel.
De nézhetjük azt is, hogyan alakult át a belső kommunikáció. Egészen 2019-ig nem volt azzal gond – legalábbis megszokásból senki sem bolygatta -, hogy több száz dolgozó egy negyedévente összeállított és kiküldött hírlevélben, egy 15 oldalas PDF-ből értesült a cég eredményeiről, fontosabb eseményekről.
Értesült volna, persze, ha bárki valaha megnyitja ezeket.
Ezt kellett hirtelen úgy átalakítani, hogy a belső kommunikáció valós idejű legyen és proaktív, hogy a dolgozók biztonságérzetét növelje, hogy transzparenciát biztosítson. Hogy kétoldalú legyen, ne csak felülről csordogáló, hogy a vezetők személyes karizmája online is megjelenhessen, hogy a rendelkezésre álló online platformokat végre elkezdjék kihasználni.
Az új képet együtt rakjuk ki
Ez az új világunk, ahol még meg sem szilárdult a talaj. A “New Landscape”, amit a HR Festen az Employer Branding teremben szedünk majd ízeire.
A Brandfizz szakértői és a hozzájuk csatlakozó magyar és nemzetközi HR-esek arról beszélnek majd, hogyan használhatunk appokat a dolgozók belső képzésére, hogyan erősíthetjük ebben az online-hibrid munkarendszerben is a “one team” érzést, hogyan hozhatunk adatalapú döntéseket, és ha eddig nem tettük, találhatunk alternatívákat olyan időtmúlt megoldások helyett, amiket már évekkel ezelőtt el kellett volna felejteni.
Az employer branding segít megállni a bizonytalan talajon, elkötelezni és bevonni a kollégákat.
Gyere el a HR Fest Employer Branding termébe november 4-én, ülj be virtuálisan a Brandfizz, az Ernst & Young, az SAP, az UNIQUA, a Decathlon, a Telenor és egy sor további cég HR-eseihez, és rakd hozzá a saját darabodat az új magyar HR-képhez.
Ehhez biztosítunk Nektek Tiszteletjegyeket is a BFZ-2020 kuponkóddal!
Ha véleményed van, kommentelj bátran a Facebook oldalunkon, vagy írj nekünk közvetlenül!