Ha employer brandingről van szó, legtöbbször a kifelé irányuló megjelenés, kommunikáció és image jut eszünkbe. Azonban ahhoz, hogy munkáltatói értékígéreted ne csak egy ígéret maradjon, elengedhetetlen, hogy a kollégák is minden egyes nap megtapasztalják céged EVP-it. Ennek pedig az egyik leghatékonyabb módja nem más, mint a belső kommunikáció fejlesztése.
De miért is fontos a csapatkohézió fejlesztése? Hogyan tekinthetünk úgy a belső kommunikációra, mint a cégek legalapvetőbb és leghatékonyabb megoldására a fluktuációban? Ebben a cikkben 3 olyan okot osztunk meg, ami miatt elengedhetetlen a belső kommunikáció. Ezen módszerek segítségével te is hozzájárulhatsz a fluktuáció csökkentéséhez és több elégedett kollégával dolgozhatsz együtt. Kezdjük is el!
1. Belső kommunikáció = Tudásmegosztás
A belső kommunikáció alappillére a tudásmegosztás. De hogyan osszunk meg adott rendszerességgel nem túl sok, de nem is túl kevés információt a kollégákkal? Mindezt úgy, hogy azt egyenlően érdekesnek tartsa egy új belépő és egy a cég alapításától kezdve nálunk dolgozó kolléga is? Ehhez szükséges eszközök egy, a cég kultúrájához jól illeszkedő kommunikációs csatorna, rendszeresség, valamint a célközönség meghatározása, igényeinek ismerete.
A tudásmegosztás fejlesztésének alapja a ’gap’ meghatározása. Ezért kezdetben érdemes felméréseket, kutatásokat végezni a csapaton belül, hogy megtudjuk milyen információkra van szükségük a munkavállalóinknak a hatékonyabb munkavégzéshez, valamint azt, hogy milyen különbségek vannak jelen a munkavállalók igényei között.
De miről is érdemes kommunikálni például egy havi rendszerességgel megjelenő céges hírlevélben? Érdemes tájékoztatást adni a cégen belüli és a céggel kapcsolatos változásokról is. Például a lokális és globális viszonylatokról, eredményekről. Vagy éppen új kollégák belépéséről és az offboardingról is fontos szót ejteni, mint ahogyan a Balluffnak készített hírlevelünkben tettük mi is. Azonban nem csak az aktuális hírek megosztásában merül ki a tudásmegosztás. Ide tartozik még a házon belüli oktatóanyagok fejlesztése, webináriumok, online elérhető oktatási anyagok elkészítése is. Ezekben jól strukturálva, érthetően lehet továbbadni az összes olyan tudást, amit a cég alapítása óta a gyakorlatban is felhasználnak a kollégák. Házon belül már több alkalommal készítettünk hírlevelet ügyfeleinknek, mint például a Balluffnak is.
2. Teljesítmények elismerése
Mindenki szeret büszke lenni saját sikereire, még inkább, ha az az általa választott szakmában elért eredmény. Ha ezek a sikerek csapaton belül megosztásra kerülnek nemcsak az eredményeket elért kolléga fog elbüszkélkedni akár egy-egy social media platformon való megosztással. Ugyanis a többi kollégának is jövőbeli tervként lebeghet a szeme előtt hasonló cél kitűzése.
Továbbá ekkor jön szóba az integrált employer branding stratégia, hiszen a belső kommunikációt kihangosítva könnyen gyárthatunk olyan kifelé irányuló tartalmakat, melyek a jövendőbeli potenciális munkavállalókat célozzák meg. Ezzel máris egyszerre jelenik meg az employer branding stratégia kettő alappillére, a belső kommunikáció és az online toborzási hatékonyságfejlesztés.
Azonban visszatérve a csapatkohézió fejlesztésére, a teljesítmények elismerését is érdemes rendszeressé tenni a cégen belül minden szinten. Ezt nemcsak a már kissé elcsépelt ’a hónap dolgozója’ címmel tudjuk illetni, de gamifikációval is kivitelezhetjük.
A Brandfizznél például a minden hónapban legtöbb ’AppreciationFizzel’ rendelkező csapattag kapja meg a világítótorony díjat, mellyel a következő hónap végéig büszkélkedhet. Ugyanígy az év végi elismeréseknél is érdemes kiemelni egy-egy dolgozót, akiknek munkája nagyban hozzájárult a cég éves kitűzött céljainak eléréséhez. A visszajelzések hatékonyabban működhetnek, ha kvalitatív és kvantitatív formában is értékelünk, így egyszerre kapnak munkavállalóink objektív, számszerű és kifejtett, árnyaltabb visszajelzést is.
3. Vezetői támogatása a belső kommunikációban
Végül, de nem utolsó sorban egyértelműen érdemes szót ejteni a vezetői kommunikációról, hiszen a belső kommunikáció jelentős részét teszi ki. Az, hogy feletteseink hogyan alakítják a stratégiát, delegálják a feladatokat, hogyan kerülnek interakcióba a kollégáikkal, valamint hogyan adnak visszajelzést nagy mértékben hozzájárul a csapatkohézió minőségéhez. Rachel Miller, az All Things IC belső kommunikáció fejlesztésével foglalkozó cég alapítója, egyik cikkében a vezetői kommunikációról ír (Miller, 2021). Lényegében azt hangsúlyozza, hogy a vezetői kommunikáció a legfőbb meghatározója a cég belső kommunikációjának és akkor működik a legjobban, ha empatikus és együttérző, jól rezonál a kollégákkal.
Felmerül, hogy a hatékonyság fejlesztése céljából ki felel a cégnél a belső kommunikációért. Van-e erre a feladatkörre kijelölt személy a csapatban illetve, hogy a belső kampányok, kezdeményezések mennyire strukturáltan, megtervezetten és tudatosan futnak le. Ez abból a szempontból is jelentős kérdés, hogy ezekből az adatokból születő eredmények mennyire lesznek mérhetőek és felhasználhatóak a későbbi kommunikáció szempontjából. Tehát érdemes azt is megvizsgálni, hogy a vezetők kommunikációja hogyan hat a csapat kommunikációjára, mennyiben lehet ezen a területen növelni a hatékonyságot.
Covid-19 hatása a belső kommunikáció fejlesztésére
A járványhelyzet miatt rengeteg cégnél átterelődött a hangsúly a kifelé irányuló márkaépítésről a belső kommunikáció fejlesztésére, ha kíváncsi vagy hogyan tudod növelni a munkavállalói élményt home office-ban olvasd el cikkünket a témában: https://brandfizz.hu/igy-noveld-belso-kommunikacioval-a-munkavallaloi-elmenyt-home-officeban/!
Összegzés
A belső kommunikációra tehát nemcsak egy olyan pluszként tekinthetünk, amit megengedhetünk a cégnek, miután minden alapvető folyamat jól működik. Hanem úgy is, mint egy olyan elsődleges lépés, amire támaszkodhatunk, hogy a legegyszerűbb munkafolyamatok is gördülékenyen folyhassanak le. Azzal egyidejűleg, hogy a munkavállaló értesül a céggel kapcsolatos legfontosabb hírekről, tudja mi zajlik az irodában, transzparens a munkavégzés, azzal átérzi a céghez való tartozást, ami a belső kommunikáció célja. Ennek fényében szívesen veszi fel a céges pólót szabadidejében, bátran megosztja a cég oldaláról a karácsonyi csapatfotót, ami nemcsak a munkavállaló elégedettségét és a csapatkohéziót fogja növelni, de hozzájárul a cég jóhírének növeléséhez és népszerűbbé tételéhez is, ami az employer branding egyik végső célja. Ha szeretnél jobban elmélyülni a témában és gyakorlati employer branding tudást szerezni, jelentkezz Employer Brand Akadémia képzésünkre.
– Csallóközi Luca
Employer Branding Offizzer