2024.01.25-én az Afterfizzen, az év employer branding meetup-ján – a Brandfizz szervezésében- ismét elhoztuk neked az év legjobb esettanulmányait, praktikáit a World Employer Branding Dayről, amelyek meghatározzák az előttünk álló 2024-es évet. A megszokott szakmai pároshoz Zvezdovics Anitához, Brandfizz, Chief Fizz Offizzer és Horváth Ádámhoz, Brandfizz, Chief Sparkle Offizer ezúttal Csernai Rita a MOL csoport kultúra és munkavállalói élmény vezetője is csatlakozott. Lássuk mik azok a trendek, amelyekkel eredményesen és újszerűen tudod elérni a 2024-es vállalati employer branding céljaidat?
1. Hangold össze a céged fogyasztói és munkáltatói márkáját
Hogyan lehet összekapcsolni ezt a sok esetben már-már két különálló márkát? Mire is gondolunk itt?
“Ha végiggondoljátok, hogy ki a világ legismertebb márkája, akkor megfog jelenni az a piros fehér felirat egy üditőmárkának a lógója, amit a világ minden táján felismerünk, ez a Coca-Cola”- kezdte a prezentációját Ádám. Nem feltétlenül, és nem minden esetben egy és ugyanaz a kereskedelmi márka és a munkáltatói márka. Attól, hogy ismert egy cég márkája nem biztos, hogy úgy gondolok rá, mint egy jó munkahelyre. Ha megkérdezzük, melyik a legjobb munkahely a világon, akkor bár a Coca-Cola egy nagyon jó munkahely, mégsem ő van a globális listák élén. Tehát attól, hogy valaki ismert fogyasztói márka még nem biztos, hogy magától értetődően úgy gondolunk rá, mint egy munkahelyre.
Erre a következtésre jutott a Blizzard is, akik online gaminggel és játékfejlesztéssel foglalkoznak. Ők egyszerre kapcsolták össze a két márkát, mégpedig úgy, hogy integrálták azokat a karaktereket, amik az ő játékaikban is szerepelnek. Az ötlet az volt, hogy a már meglévő karaktereiket kössék össze a munkavállalóikkal. Az ambassador programon keresztül a kollegák választottak maguknak egy karaktert, amit belső és külső kommunikációban is el kezdték használni, és elképesztő nagy sikerrel működött a megoldás.
A sikerüket nem csak annak köszönhetik, mert a célcsoportot ezeken a karaktereken keresztül tudták megszólítani, hanem azért is, mert a játékban helyezték el ezeket a hirdetéseket. Így elegénsan elérve a számukra legrelevánsabb IT célcsoportot.
Gondold végig, hogy az a cég, ahol te dolgozol, milyen kereskedelmi márkával rendelkezik a piacon, és milyen termékeket, szolgáltatásokat ad el! Mik azok az értékek, erősségek, amelyeket szeretnek a vevőid a termékedben, miről ismerik őket? Ezután gondolkodj el azon, hogy lehet-e bármilyen együttműködés eközött a kettő között. Hogyan tudod megmutatni, milyen munkahely vagy, úgy, hogy a fogyasztódat már potenciális munkavállalónak tekinted, és így adsz neki egy munkavállalói/jelölt élményt. A Blizzard ezt a kezdeményezést tovább gondolva, nemcsak a jelölt élményt fejlesztette, hanem a munkavállalói élmény után, az alumni programba is beleszőtte a toborzást.
2. Employee Advocacy fontossága: Oszd meg és uralkodj, avagy a kollegák bevonása a social média tartalmak népszerűsítésébe
A cégekhez képest egy személy által újraosztott tartalom 6x jobban teljesít. Everyonesocial (olyan gyűjtőfelület, amit elég sok cég használ, integrálja valamint támogatja a social médiában használatos eszközöket) azt a példát hozta, hogy ugyanaz a cég, ha a céges profilján rak ki tartalmakat, azzal szemben, ha ugyanannak a cégnek az ügyvezetője vagy valamelyik vezetője oszt újra tartalmat, akkor a személyes profilról megosztott tartalom 6x jobban teljesít, a cégeshez képest. Nagyon sok esetben arra helyezünk kiemelt figyelmet, hogy a tartalom minél kreatívabb legyen, és kevesebb fókusz kerül arra, hogy milyen és mennyi csatornán terjesztjük az adott tartalmat. Az új eszközök, csatornák megjelenésével a disztribúció került a fontossági sorrend elejére. Tehát, stratégiailag a legfontosabb, hogy a létrehozott tartalmat hogyan juttattjuk el minél több csatornán, minél nagyobb eléréssel a felhasználóhoz. “Amikor már mi is unjuk, akkor a célcsoportunk még nem látta.” – hangsúlyozta Anita a tartalomgyártás mennyiséget. A disztribúció kerül az első helyre, a profi tartalomgyártás pedig a prioritási lista utolsó helyére.
Az ambassador program kapcsán az egyik legnagyobb tech cégtől, az Amazontól jött egy nagyszerű példa, aki 10.000 ambassadorral dolgozik együtt. Ők 600.000 megosztást, 12 M engagementet értek el éves szinten. Ami a legnagyobb eredményük az az, hogy 65% azoknak az eléréseknek és eredményeknek, amik itt láthatók (ld. 2. ábra), nem a munkavállalóktól jön, hanem azoknak az ambassador kollegáknak a barátaitól, ismerőseitől, akik egyébként a célcsoportja az Amazonnak, és el akarja őket csábítani a cég. A mai modern történetmesélés alapja, hogy a rendelkezésre álló social felületeken minél több kolléga bevonásával, magas színvonalon próbáljuk meg működtetni azt, hogy jó tartalmak jöjjenek létre. A TIKTOK-nak egyre nagyobb a térhódítása, és #WORKTOK néven rengeteg, több mint 100 millió tartalom van fent. A Te céged már ott van?
3. Siló működés kihalóban vagy már teljesen el is tűnt?
A Siemens globális employer branding vezetője tette fel a kérdést World Employer Branding Day-en bemutatott előadásában: kihez tartozik ma az employer branding?
Nemzetközi és hazai szinten is fogos kérdés, ahogy azt a Brandfizz Employer Branding Compass felsővezetői studióbeszélgetésen is taglaltuk. Ma tisztán látszódik, hogy mindenhol van egy szelet a tortában. Nálatok kik azok a kulcs steakholderek, akik részt vesznek az employer branding költség tervezésében? Ez a téma egyre fontosabb. A Siemensben a global community-t úgy tudják támogatni, hogy létrehoztak különböző toolokat, és tréningeket tartanak. Ez a fő üzenetük: hogyan tudják képessé tenni a szervezetet és a benne lévő fő érintetteket, hogy a munkáltatói márkát életre keltsék a munkájukban, és benne legyen a szempontrendszerükben az, hogy ez mennyire fontos. Külön tréningek vannak, hogy a legfontosabb érintettek értsék az employer branding üzeneteket és tudják használni a vizuális tartalmakat. A munkáltatói márka úgy kel életre, hogy vannak érintettek, akik egyrészt budgével támogatják, másrészt lehetővé teszik, hogya munkatársak készségeket, képességeket kapjanak ahhoz, hogy életre tudják kelteni a munkáltatói márkát, ezzel is támogatva a szervezetet és az éves stratégiát. A legfontosabb a stakeholderek edukálása és az, hogy ez nem egy ember feladata, hanem egy egészé. Kihez tartozik az EB és az EB büdzsé? Kinek a felelőssége? A Brandfizz Compass kutatás alapján itthon 5-150 millió között volt az éves Employer Branding költés, amit megadtak a vállalatok. Ez azt jelenti, hogy még mindig nincs egyetértés és egységesen kialakult stratégia. A jó hír, hogy vannak tartalékok a szervezetekben, csak egy kicsit dolgozni kell rajta, vagy érte.
4. AI jó, de mire? Példák a mesterséges intelligencia alkalmazására Employer Brandingben
2023.11.21-én az EAEBA égisze alatt megrendezése került egy olyan online webinár, ahol az Employer Branding és az AI közös kapcsolódási pontjairól volt szó. Ha leolvasod a képen történő QR kódot akkor a webinár visszanézhető.
“Az emberek nagy többsége nem fél az AI-tól, hanem a lehetőséget látja benne” – idézte Ádám a PWC kutatásából.
Mire jó az AI a kreatív munkafolyamatokban?
-szövegírás (álláshirdetések szövegezéséhez)
-kreatív képek legyártásához (hátterek, különböző mutációk legyártása)
– kommunikáció, chat, belső ügyfélszolgálat
Fontos azonban, hogy az AI-t érdemes úgy kezelni, mint a gyakornokodat, nem a kreatív igazgatód. Nem ő fogja kitalálni azt az óriási ötletet, amitől hasítani fog a munkáltatói márkád. Rábízhatsz egyszerű repetitív feladatokat, elkészíti és visszajön hozzád, le is ellenőrződ, visszajelzést adsz neki újra írja. Ezzel rengeteg időt tud neked megspórolni, akár csak egy ügyes gyakornok.
Szerző: Bagoly Ágnes (Brandfizz, Senior Sales, Event & Marketing Offizer)
Szakmai lektor: Zvezdovics Anita (Brandfizz, Chief Fizz Offizzer), Horváth Ádám (Brandfizz, Chief Sparkle Offizzer)
Ha lemaradtál a 2024-e Afterfizz webinárunkról és szeretnéd elmélyíteni employer branding tudásod, szerezz 3 nap alatt Employer Brand Expert képesítést az Employer Brand Akadémián!