Brandfizz

2024 Employer Branding trendjei: fogyasztói márka, kulcsember bevonás, szinergia tartalékok, AI

2024.01.25-én az Afterfizzen, az év employer branding meetup-ján – a Brandfizz szervezésében- ismét elhoztuk neked az év legjobb esettanulmányait, praktikáit a World Employer Branding Dayről, amelyek meghatározzák az előttünk álló 2024-es évet. A megszokott szakmai pároshoz Zvezdovics Anitához, Brandfizz, Chief Fizz Offizzer és Horváth Ádámhoz, Brandfizz, Chief Sparkle Offizer ezúttal Csernai Rita a MOL csoport kultúra és munkavállalói élmény vezetője is csatlakozott. Lássuk mik azok a trendek, amelyekkel eredményesen és újszerűen tudod elérni a 2024-es vállalati employer branding céljaidat? 

Horváth Ádám, Brandfizz, Chief Sparkle Offizzer

1. Hangold össze a céged fogyasztói és munkáltatói márkáját

Hogyan lehet összekapcsolni ezt a sok esetben már-már két különálló márkát? Mire is gondolunk itt? 

 “Ha végiggondoljátok, hogy ki a világ legismertebb márkája, akkor megfog jelenni az a piros fehér felirat egy üditőmárkának a lógója, amit a világ minden táján felismerünk, ez a Coca-Cola”- kezdte a prezentációját Ádám. Nem feltétlenül, és nem minden esetben egy és ugyanaz a kereskedelmi márka és a munkáltatói márka. Attól, hogy ismert egy cég márkája nem biztos, hogy úgy gondolok rá, mint egy jó munkahelyre. Ha megkérdezzük, melyik a legjobb munkahely a világon, akkor bár a Coca-Cola egy nagyon jó munkahely, mégsem ő van a globális listák élén. Tehát attól, hogy valaki ismert fogyasztói márka még nem biztos, hogy magától értetődően úgy gondolunk rá, mint egy munkahelyre. 

Erre a következtésre jutott a Blizzard is, akik online gaminggel és játékfejlesztéssel foglalkoznak. Ők egyszerre kapcsolták össze a két márkát, mégpedig úgy, hogy integrálták azokat a karaktereket, amik az ő játékaikban is szerepelnek.  Az ötlet az volt, hogy a már meglévő karaktereiket kössék össze a munkavállalóikkal. Az ambassador programon keresztül a kollegák választottak maguknak egy karaktert, amit belső és külső kommunikációban is el kezdték használni, és elképesztő nagy sikerrel működött a megoldás.

A sikerüket nem csak annak köszönhetik, mert a célcsoportot ezeken a karaktereken keresztül tudták megszólítani, hanem azért is, mert a játékban helyezték el ezeket a hirdetéseket. Így elegénsan elérve a számukra legrelevánsabb IT célcsoportot. 

Gondold végig, hogy az a cég, ahol te dolgozol, milyen kereskedelmi márkával rendelkezik a piacon, és milyen termékeket, szolgáltatásokat ad el! Mik azok az értékek, erősségek, amelyeket szeretnek a vevőid a termékedben, miről ismerik őket? Ezután gondolkodj el azon, hogy lehet-e bármilyen együttműködés eközött a kettő között. Hogyan tudod megmutatni, milyen munkahely vagy, úgy, hogy a fogyasztódat már potenciális munkavállalónak tekinted, és így adsz neki egy munkavállalói/jelölt élményt. A Blizzard ezt a kezdeményezést tovább gondolva, nemcsak a jelölt élményt fejlesztette, hanem a munkavállalói élmény után, az alumni programba is beleszőtte a toborzást.

A képen szöveg, képernyőkép, Webhely, Online hirdetés látható

Automatikusan generált leírás

2. Employee Advocacy fontossága: Oszd meg és uralkodj, avagy a kollegák bevonása a social média tartalmak népszerűsítésébe

A cégekhez képest egy személy által újraosztott tartalom 6x jobban teljesít. Everyonesocial (olyan gyűjtőfelület, amit elég sok cég használ, integrálja valamint támogatja a social médiában használatos eszközöket) azt a példát hozta, hogy ugyanaz a cég, ha a céges profilján rak ki tartalmakat, azzal szemben, ha ugyanannak a cégnek az ügyvezetője vagy valamelyik vezetője oszt újra tartalmat, akkor a személyes profilról megosztott tartalom 6x jobban teljesít, a cégeshez képest. Nagyon sok esetben arra helyezünk kiemelt figyelmet, hogy a tartalom minél kreatívabb legyen, és kevesebb fókusz kerül arra, hogy milyen és mennyi csatornán terjesztjük az adott tartalmat. Az új eszközök, csatornák megjelenésével a disztribúció került a fontossági sorrend elejére. Tehát, stratégiailag a legfontosabb, hogy a létrehozott tartalmat hogyan juttattjuk el minél több csatornán, minél nagyobb eléréssel a felhasználóhoz. “Amikor már mi is unjuk, akkor a célcsoportunk még nem látta.” – hangsúlyozta Anita a tartalomgyártás mennyiséget. A disztribúció kerül az első helyre, a profi tartalomgyártás pedig a prioritási lista utolsó helyére.

Zvezdovics Anita, Brandfizz, Chief Fizz Offizzer

Az ambassador program kapcsán az egyik legnagyobb tech cégtől, az Amazontól jött egy nagyszerű példa, aki 10.000 ambassadorral dolgozik együtt. Ők 600.000 megosztást, 12 M engagementet értek el éves szinten. Ami a legnagyobb eredményük az az, hogy 65% azoknak az eléréseknek és eredményeknek, amik itt láthatók (ld. 2. ábra), nem a munkavállalóktól jön, hanem azoknak az ambassador kollegáknak a barátaitól, ismerőseitől, akik egyébként a célcsoportja az Amazonnak, és el akarja őket csábítani a cég. A mai modern történetmesélés alapja, hogy a rendelkezésre álló social felületeken minél több kolléga bevonásával, magas színvonalon próbáljuk meg működtetni azt, hogy jó tartalmak jöjjenek létre. A TIKTOK-nak egyre nagyobb a térhódítása, és #WORKTOK néven rengeteg, több mint 100 millió tartalom van fent. A Te céged már ott van?

3. Siló működés kihalóban vagy már teljesen el is tűnt?

A Siemens globális employer branding vezetője tette fel a kérdést World Employer Branding Day-en bemutatott előadásában: kihez tartozik ma az employer branding? 

Nemzetközi és hazai szinten is fogos kérdés, ahogy azt a Brandfizz Employer Branding Compass felsővezetői studióbeszélgetésen is taglaltuk. Ma tisztán látszódik, hogy mindenhol van egy szelet a tortában. Nálatok kik azok a kulcs steakholderek, akik részt vesznek az employer branding költség tervezésében? Ez a téma egyre fontosabb. A Siemensben a global community-t úgy tudják támogatni, hogy létrehoztak különböző toolokat, és tréningeket tartanak. Ez a fő üzenetük: hogyan tudják képessé tenni a szervezetet és a benne lévő fő érintetteket, hogy a munkáltatói márkát életre keltsék a munkájukban, és benne legyen a szempontrendszerükben az, hogy ez mennyire fontos. Külön tréningek vannak, hogy a legfontosabb érintettek értsék az employer branding üzeneteket és tudják használni a vizuális tartalmakat. A munkáltatói márka úgy kel életre, hogy vannak érintettek, akik egyrészt budgével támogatják, másrészt lehetővé teszik, hogya munkatársak készségeket, képességeket kapjanak ahhoz, hogy életre tudják kelteni a munkáltatói márkát, ezzel is támogatva a szervezetet és az éves stratégiát. A legfontosabb a stakeholderek edukálása és az, hogy ez nem egy ember feladata, hanem egy egészé. Kihez tartozik az EB és az EB büdzsé? Kinek a felelőssége? A Brandfizz Compass kutatás alapján itthon 5-150 millió között volt az éves Employer Branding költés, amit megadtak a vállalatok. Ez azt jelenti, hogy még mindig nincs egyetértés és egységesen kialakult stratégia. A jó hír, hogy vannak tartalékok a szervezetekben, csak egy kicsit dolgozni kell rajta, vagy érte.

A képen szöveg, képernyőkép látható

Automatikusan generált leírás

4. AI jó, de mire? Példák a mesterséges intelligencia alkalmazására Employer Brandingben

2023.11.21-én az EAEBA égisze alatt megrendezése került egy olyan online webinár, ahol az Employer Branding és az AI közös kapcsolódási pontjairól volt szó. Ha leolvasod a képen történő QR kódot akkor a webinár visszanézhető.

A képen Emberi arc, szöveg, ember, ruházat látható

Automatikusan generált leírás
Pillanatkép a 2023.11.21-i Employer Branding és AI webinár felvételén

“Az emberek nagy többsége nem fél az AI-tól, hanem a lehetőséget látja benne” – idézte Ádám a PWC kutatásából.

Mire jó az AI a kreatív munkafolyamatokban?

-szövegírás (álláshirdetések szövegezéséhez)

-kreatív képek legyártásához (hátterek, különböző mutációk legyártása)

– kommunikáció, chat, belső ügyfélszolgálat

Fontos azonban, hogy az AI-t érdemes úgy kezelni, mint a gyakornokodat, nem a kreatív igazgatód.  Nem ő fogja kitalálni azt az óriási ötletet, amitől hasítani fog a munkáltatói márkád. Rábízhatsz egyszerű repetitív feladatokat, elkészíti és visszajön hozzád, le is ellenőrződ, visszajelzést adsz neki újra írja. Ezzel rengeteg időt tud neked megspórolni, akár csak egy ügyes gyakornok. 

Szerző: Bagoly Ágnes (Brandfizz, Senior Sales, Event & Marketing Offizer)
Szakmai lektor: Zvezdovics Anita
(Brandfizz, Chief Fizz Offizzer), Horváth Ádám (Brandfizz, Chief Sparkle Offizzer)

Ha lemaradtál a 2024-e Afterfizz webinárunkról és szeretnéd elmélyíteni employer branding tudásod, szerezz 3 nap alatt Employer Brand Expert képesítést az Employer Brand Akadémián!

Tartalomjegyzék

Vedd fel velünk a kapcsolatot, és pezsdítsük fel együtt munkáltatói márkád!

Iratkozz fel Newsfizz hírlevelünkre és pezsdítsd fel munkáltatói márkád!

Munkaerő elkötelezés

Munkaerő megtartás

1. képzési nap – VÁGJ BELE!

Employer branding alapkövek: Integrált Employer Branding Stratégia és mérhetően eredményes munkáltatói márka építése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding Szótár és Zsebkönyv
  2. Üzleti igény felmérés és belső érintetti térkép sablon
  3. Employer Branding HR Audit checklist
  4. Munkaerőpiaci versenytársi térkép checklist
  5. Employer Branding KPI lista

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

2. képzési nap – VALÓSÍTSD MEG!

Perszonalizált jelölt- és munkavállalói élmény fejlesztése: munkáltatói értékígéret és employer brand bevezetése

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer Branding kutatás szempontrendszer checklist
  2. Jelölt, – és munkavállalói élménytérkép sablon 40 élménypont mentén
  3. Optimalizált EVP szerinti munkáltatói márka tartalom checklist
  4. Employer Brand Ambassador Program ckecklist

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.

3. képzési nap – KELTSD ÉLETRE!

Employer branding kivitelezése a gyakorlatban: bizonyítottan bevált módszerek, amivel megsokszorozod a saját forrásból betöltött pozíciók számát

Brandfizz

Azonnal felhasználható Employer Branding Eszköztár

  1. Employer branding kivitelezési és erőforrás terv, mérési rendszer és riport struktúra sablon
  2. Toborzási & belső kommunikáció & tartalomfejlesztés checklist
  3. Jelöltélmény központú álláshirdetés és karrier oldal drótváz, tartalomstruktúra sablon
  4. Útmutató a karrier oldal látogatók forrásainak monitorozásához
  5. Social employer branding tartalom terv sablon
  6. Útmutató social toborzási kampány menedzsmenthez
  7. Employer Brand Akadémia Best Practice Gyűjtemény
  8. AI blueprint: gyakorlati one-pager az induláshoz kezdőknek
  9. Mesteséges intelligencia checklist: így promtolj ChatGPT-ben

Utókövetés

Gyakorlatba ültetést érdekes feladatokkal fogjuk ösztönözni és segíteni.

  • A képzési napok közötti egy hónapot a résztvevők az Employer Brand Akadémia során megszerzett tudásuk és az Employer Branding eszköztár azonnali felhasználásával, az ezt támogató házifeladatok elvégzésével töltik.
  • A házi feladatok eredményeiről az akadémisták öt dia terjedelmű prezentációt és mini videót készítenek.