Már el is telt három hét? Mintha ma lett volna, hogy a Corvin Moziban közel 400 employer brand vezető sereglett össze a világ 40 országából a World Employer Branding Day alkalmából. Az Employer Brand International és a Brandfizz együttműködésének köszönhetően az esemény idén Budapesten hozta össze a szakma szerelmeseit.
Igazi fanatikusként minden employer branding meetupon, konferencián és előadáson ott vagyok, a szakdolgozatom is ebben a témában írtam, így semmiképp sem maradhattam le erről a különleges találkozóról. Izgatottan vártam, mi lehet a szakma nagyágyúinak titka, hogyan lehet globálisan sikeres employer branding stratégiát építeni és hogy ebből mit tanulhatunk mi itt Magyarországon?
A konferencián inspiráló előadásokat hallgathattam végig, olyan emberekkel ismerkedhettem meg, akik nemzetközi szinten is a szakma élvonalát képviselik. Brett Minchington, a World Employer Branding Day megálmodója, az employer branding szakma Steve Jobs-a, aki már több könyvet is írt a témában azóta Facebook ismerősöm 🙂 . Nem hittem volna, hogy hamarosan a világ elsőszámú munkáltatói márka szakértőjével fogok a szakdolgozatomról beszélgetni egy libacomb mellett, ebéd közben.
P2P az új B2B?
Brett szerint ma már nem mindegy, milyen élménnyel gazdagodik egy munkavállaló, aki cégünket választja. Nem a tehetségek küzdenek a pozíciókért, hanem fordítva, így az elvárásaiknak való megfelelés érdekében 180 fokos szemléletváltás szükséges a vállalatok részéről. Úgy is mondhatnánk, hogy a tehetségekért folytatott háborúnak vége: a tehetségek nyertek! Korosztályom, az Y és a Z generáció tekintetében még hangsúlyosabb ez a kérdés. Az igazi tehetségmágnes cégeknél a munkáltatói márkaépítést már stratégiai szintre emelték, ideális esetben külön funkcióként, a feladatok marketing és a HR közti passzolgatása helyett. Globális Head Officeból nézve az employer branding az üzleti stratégia része, és idővel a hazai cégekhez is megérkezik ez a szemlélet regionálisról lokális szintre. A B2B-t felváltja a P2P, tehát a People to People megközelítés. A kérdés az, hogy felkészült-e a cégek üzleti modellje erre a változásra Magyarországon?
Ami eddig kihívás volt, azzal most már napi szinten foglalkozni kell, hogy minél hamarabb összekapcsolódhassunk a globális trendekkel. Akik idejében észrevették és elébe mentek a változásoknak, eredményeket értek el, vagy tanultak az esetleges kudarcokból. Őket nem éri majd váratlanul a szemléletváltás. De még mindig nem késő elkezdeni. 🙂
Tyúk, tojás, munkáltatói márka
A customer brand és employer brand erősítik egymást, a munkaerőpiacra most belépő generáció számára ez hatványozottan számít, hiszen az online felületeknek hála mindenről azonnal értesülünk és a cégek is tudják, hogy a munkavállalónk egyszerre a vásárlónk is.[/ms_column] [/ms_row]
Azt már megtapasztaltuk, hogy egy erős consumer brand hogyan vonzza be a jelölteket: állásbörzéken mindig hatalmas tömeg áll a kiállított autók standjai körül. Ugyanakkor a vevői márka kapcsán elvétett hibák is komoly hatással lehetnek a munkáltatói márkára. Ez fordítva is igaz: egy legendásan jó munkaadó körül felkeltett figyelem a fogyasztói márkát is építi, támogatja. Felmerül tehát a kérdés, melyik generálja a másikat, mi volt előbb, a tyúk vagy a munkáltatói márka?
A személyre szabott jelöltélményé a jövő
A HR folyamatok egyre inkább digitalizálódnak (részben a szektorra specializálódott tech startupoknak köszönhetően), viszont pontosan ezt ellensúlyozva érdemes személyes élményekkel feltölteni már a kiválasztási folyamatot is. Számítanál rá, hogy egy világméretű cég jelentkezési felülete nemcsak gyors és extra könnyen kezelhető, de közben élményekkel is gazdagít? Niel Chivers elmondta, hogy a Virgin Mediánál pontosan ezért alkották meg VOLT nevű karrieroldalukat. Szintén maradandó jelöltélményt nyújt a Ferrero jelentkezési felülete. Ahogy globális employer branding vezetőjük, Charu Malhotra megfogalmazta: „a kiválasztási folyamat központja a munkavállalói élmény legyen, ne a HR osztály”.
Lehet eltelik még némi idő, mire a munkáltatói márka valóban az üzleti stratégiák középpontjába kerül Magyarországon is. Amikor majd interaktív karrieroldalakon jelentkezünk álmaink állására, valamint a munkáltatói és a vásárlói márka minden esetben azonos minőségi garanciát jelent. De a World Employer Branding Day tanulsága, hogy nekünk már ma van lehetőségünk elkezdeni ezen a jövőn dolgozni. Az újdonságokra nyitottan, nemzetközi szakmai közösségben inspirálódva, bátran kísérletezve innovatív megoldásokkal.