A Mikulásról tudjuk, hogy nagyvonalú és jótevő, van zsákjában minden jó…, de most nem Szent Miklósról, hanem a vállalatok employer branding Mikulásairól lesz szó. Vajon ők mivel töltik meg a munkavállalók csomagjait? Mivel legyen tele a munkavállalói élmény: pénzzel, cafetériával, vagy valami mással?
A mai jelölt-vezérelt, kínálati munkaerőpiacon első látásra azt gondolhatjuk, hogy a jelöltekért folytatott küzdelemben egymásra licitálnak a cégek és a legmagasabb fizetést kínálók vihetik a jelöltet, akárcsak egy árverésen. Azonban ez koránt sincs így.
A Brandfizz SSC és IT célcsoport körében végzett Employer Brand Memetikai Kutatás 2017 felméréséből az derült ki, hogy a fizetés a prioritási listában 4. és 6. helyen szerepel a szolgáltató központokban dolgozók és IT szoftverfejlesztők munkahely választási preferenciái között. Sőt! A munkavállalók tudásukhoz és tapasztalatukhoz igazított fizetési igénye negatív irányba is mozoghat. A több száz fős mélyinterjús és fókuszcsoportos kutatásunk során úgy tapasztaltuk, hogy piaci értékükhöz képest tíz, de akár tizenöt százalékkal is lejjebb adnak a munkahelyváltók a fizetési igényükön, ha számukra prioritást élvező tényezők helyet kapnak a „csomagban”.
De mi lehet fontosabb a pénznél?
Számos más dolog, ami a munkahelyi élményt kerekké teszi. A munkavállaló élményét jelentősen befolyásoló aspektusok között kutatásunk alapján a munkavállalók számára az elsők között szerepel a kihívást jelentő feladat, valamint az elismerés és megbecsültség érzése, amit sokan a „köszönöm-kultúra” megléteként vagy hiányaként emlegetnek.
Fontos még a teljesítménnyel összehangolt karrierút, hogy ne azon múljon a cégen belüli előrelépés, hogy ki kivel jár le kávézni: átlátható és érthető előmenetel sokak számára a „piros ász”. A önfejlesztésre szánt idő egyre fontosabbá válik a szakmailag elhivatott tehetségek számára. Az, hogy munkaidőben dolgozhassanak „hobbi projekteken”, amikben a szakmai fejlődést a kísérletezés révén élhetik meg. Nem véletlen a hackathon rendezvények elterjedése már IT szektoron kívül is, amelyek keretében nem csupán az üzleti innovációra, de a kollégák fejlődésére is alkalmat teremthetünk a hétköznapok mókuskerekéből kiszakadva.
Tréningeken és szakmai képzéseken kívül a külső, akár a cég által szponzorált, illetve szervezett szakmai konferenciákon való részvétel is elterjedt, ahol a lelkes szakemberek nem csupán résztvevőként, de szakmai előadóként is egyre inkább szeretnének kitűnni, ezzel is építve a vállalat munkáltatói hírnevét.
Az irodai extrák kapcsán munkaerőpiaci licit verseny van kibontakozóban, mintegy alapkövetelményként sorolják a munkavállalók, hogy a munkahelyen van, vagy éppen nincs gyümölcs, kávé, hinta, csúszda, csocsóasztal, PS4, kutya-barátság, bicikli tároló, öltöző, fodrász, Túró Rudi automata, céges reggeli, sörcsap, masszázs, óvoda és sok minden más. Erről szívesen beszélnek, a meglétük miatt büszkén terjesztik a munkáltatójuk „jó hírét”. A munka-magánélet megélésének kulcsa a 8 órás munkaidő helyett a flexibilis munkavégzést támogató „home office” lett, ami által a munkavállalók azt élik meg, hogy az ügyes-bajos dolgaikat munkaidőben intézhetik, le tudnak ugrani a postára, elmenni a gyerekért az óvodába, ők oszthatják be, mivel, mikor foglalkoznak, a lényeg, hogy a feladat el legyen végezve határidőre.
Mindez nem jelenti azt, hogy nem számít a pénz. Az anyagi biztonság fontossága nem kérdés. Fontosabb kérdés lett mára az, hogy mi miatt jönnek be a munkavállalók nap, mint nap az irodába, vagy végzik jól a munkájukat otthonról; mi az, ami több, mint a pénz.
A munkaerőpiaci célcsoportunk számára releváns érték ígéret csomagot a meglévő és potenciális munkavállalóink szükségleteinek pontos megismerésével és arra adott válaszként a munkahelyi élményciklus fejlesztésével hozhatjuk létre. Tehát nemcsak az a fontos, hogy mennyi pénzt teszünk bele a csomagba, hanem milyen más tartalommal töltjük fel azt, amitől kiegyensúlyozott és boldog, munkahelyére büszke lesz a kollégánk.
Az idei év novemberében a Brandfizz alapító partnere és Chief Fizz Officere, Zvezdovics Anita felelt a Personal Hungary munkáltatói márka színpad programjáért. Számos meghívott vendégünk volt, több neves szakértővel találkozhatott ebben a két napban a magyarországi employer branding közösségünk.
Örömmel tapasztaltuk a szakmai tudásmegosztást szolgáló előadások során, hogy a „mi az, ami több, mint a pénz” szemlélet fontosságát több vállalat employer branding vezetője is megerősítette.
A hazai piacon az üzleti működés fenntarthatóságának és nyereségességének az igénye egyszerre van jelen. A vezetők újabb típusú nehézségekkel találkoznak a hatékonyság kapcsán, mint néhány évvel ezelőtt. A növekedés legnagyobb kihívásává vált a munkaerő felvételének hatékonysága, elvesztése vagy pótlása.
Az Ericsson Magyarország Kutató & Fejlesztő Központja mégis a verseny élmezőnyében áll. Mi kell ehhez? Szabó Tamara, az Ericsson Magyarország Kft. Employer Branding Program Coordinatora elmondta, hogy a jól működő munkatárs ajánlási programjukat próbálták még hatékonyabbá tenni azzal, hogy megemelték az ajánlási díjat. A várt hatás elmaradt, nem nőtt szignifikánsan az ajánlások száma. Ennél fontosabb szemponttá vált számukra, hogy a kollégáikban hogyan és milyen eszközökkel tudják tovább erősíteni a büszkeségtudatot, ami a pénznél ösztönzőbben hat a kritikus toborzási forrásnak számító kollégák ajánlásaira.
Napjainkban már egy vacsora sem csupán finom, hanem ‘Instagram pozitív’. Élmény alapú világban élünk, amiben nincs valami „plusz”, az gyakorlatilag nem létezik. A cégek nagyobb része azzal szembesül, hogy próbálja megszólítani és magához vonzani a tehetségeket, azonban mégsem jár sikerrel. NN biztosító Talent Acquisition Department vezetője, Jurecska Andrea és Szekeres Szabina, Talent Acquisiiton & Employer Branding partnere az NN Insurace siker történetén keresztül megosztották, hogy a konvenciókból kilépve egy játék során nem a nyeremény értékének mértéke, hanem a versenyszellem és az új típusú tapasztalatszerzés az, ami igazán ösztönző.
Ha az idei employer branding Mikulás nem is állította még össze számotokra a munkavállalókra szabott munkavállalói élmény csomagot, akkor sem késő ezt jövőre elkezdeni és nem a Mikulásban hinni. Integrált Employer Branding Stratégia építés révén mire jövőre ilyenkor kopogtatnak az ajtón az ünnepek, már a Ti kollégáitok is megtapasztalhatják, hogy milyen az, amikor az ő szükségleteik a középpontba kerülnek, jobb lesz munkavállalói élményük, szerethetőbb a munkahelyük és a szájreklámjuk által erősebb és vonzóbb a cég munkáltatói márkája.