Elon Musk és az employer branding. Felsővezetők nélkül nem lehet munkáltatói márkát építeni

Home / Blog / Elon Musk és az employer branding. Felsővezetők nélkül nem lehet munkáltatói márkát építeni
Elon Musk és az employer branding. Felsővezetők nélkül nem lehet munkáltatói márkát építeni

Elon Musk és az employer branding. Felsővezetők nélkül nem lehet munkáltatói márkát építeni

Elon Musk egy nemrég napvilágra került, munkavállalóinak írt levele újabb megerősítés volt számomra: a vezetők elkötelezése, iránymutatása a cég munkáltatói márkájának, employer brandjének alapja. A megvalósításához pedig nem kell minden vezetőnek Elon Musknak lennie, mindenesetre inspirálódhatunk tőle.

A Brandfizzben felsővezetőkkel, hazai „Elon Muskokkal” gondolkozunk együtt az általuk vezetett cégek Integrált Employer Branding Stratégiájának építésekor. Partnereink, amikor először kapcsolatba lépnek velünk, szinte kivétel nélkül arra keresnek azonnali megoldást, hogy a kritikus munkaerőt könnyebb legyen megtalálni a piacról.

Ezzel egy időben az értékes kollégák felmondási hullámát is szeretnék persze megállítani és azonnali választ remélnek az „Y generációs problémára”, relevánsabbá akarnak válni, és persze vonzóbbá számukra, mint a sokszor „híresebb” versenytársaik. Ilyenkor mindig azt kívánom, bárcsak lenne végre egy employer branding varázspálcám, amivel csodákat tehetnénk. A közös gondolkodásban, hogy valóban a fentiekre van-e szükség, minden esetben oda érkezünk meg: középtávon fontosabb, hogy hitelesek maradjanak a meglévő kollégák számára. Az ő megtartásukat és elkötelezésüket szükséges előtérbe helyezni, és velük együtt erősíteni a munkáltató márkájukat. Ehhez Integrált Employer Branding Stratégiát építünk.


Feltérképezzük a valós és sallangmentes munkáltatói értékeiket (Employer Value Proposition, EVP), amivel nem csak ők, mint vezetők tudnak azonosulni, de a kollégák is megélik a mindennapjaikban. Elindulunk az EVP fejlesztésének és tudatosításának irányába, életre keltve a cégben rejlő és megkülönböztető értékeket. Ezután (persze ha nem is azonnal, de minél előbb) a kollégákon keresztüli „viralitást” meglovagolva mozdulunk kifelé, hogy megbízóink a munkaerőpiacon is ismertebb munkahellyé váljanak.

Az employer branding üzleti igényének felméréséhez a cégek Elon Muskjaival dolgozunk: CEO-kal, ügyvezetőkkel, tulajdonosokkal, managementtel, board tagokkal, igazgatókkal közösen jelöljük ki az employer branding fókuszterületeit és valós céljait.

Eddigre, az első megkereséshez képest, a munkáltatói márka stratégiával kapcsolatos elvárások, víziók és célok kezdenek kristályosodni. És az is, kinek a felelőssége mindezt megvalósítani. Valójában minden cég ugyanarra a problémára keresi a megoldást: szervezet minden szintjén építse a közös munkáltatói márka identitást. De miért is? Cégek és vezetőik üzleti céljai jellemzően az alábbiakhoz köthetők: felvásárlás utáni integráció, digitális transzformáció, új szolgáltatás piaci bevezetése, külföldi terjeszkedés, értékesítés élénkítése, automatizáció, elbocsátások, jelentős bővülés. Az üzleti célok cégenként különbözhetnek, de ami közös bennük: az a változás. És a változás egyedül nem megy.


Egy új típusú munkahelyi működésre van a szükség: agilitásra, rugalmasságra, ami csak a kollégák bevonásával valósulhat meg. Ehhez elengedhetetlen a munkáltatói márkatudatosság, az, hogy kollégáink a turbulenciák ellenére is vonzónak tartsák a céget, mint munkahelyet. Szeressenek bejárni hétfőnként, akkor is, ha éppen nehezebben mennek a dolgok. Eközben a piacon is olyan hírünket terjesszék, amire mindenki büszke lehet.

Ehhez pedig kell egy terv, egy struktúra, ami mentén haladunk.

Az employer brandinghez egy tudatos irányra van szükség, amit a vezetők bevonásával és példamutatása révén valósítunk meg.

 

Elon levele megmutatja, mi a vezetők szerepe az employer brandingben?

Az employer brand a szervezeten belüli kommunikációból és információ áramlás minőségéből indul. Az információk központosításával és birtoklásával a vezetők pozíciója bár erősödik, de ez egy időben a felelősség és tudás megosztása szempontjából kontraproduktív. Megbénítják a közös változás irányába haladó szervezeteket. Mi történik, ha a szervezeti struktúrából, „silo-gondolkodásból” kimozdulva közös felelősségé tesszük az információk megosztását?


Ehhez az Integrált Employer Branding Stratégia egy katalizátor: olyan irányba fejleszti a céget, hogy a működéséhez szükséges minden érintett, a szervezeti ábrán elfoglalt helyétől függetlenül tudjon és akarjon egy döntéskor arra a kérdésre válaszolni: „Mit tehetünk ahhoz, hogy a cég sikeresebb legyen?”.

Tapasztalatból is mondhatom, hogy amint egy cég képes az autoritás bebetonozása helyett a kollégák bevonására, azonnal jó pályára kerül és elkezd eredményes munkáltatói márkát fejleszteni. Mindnyájan keressük a választ arra, hogyan érjük el, hogy egy kollégánk a nehezebb időszakban se azon gondolkozzon, hova és mikor váltson munkahelyet, hanem azon, mit tehetünk, hogy a cég jobban működjön és elérjük a kitűzött célokat. Ehhez az kell, hogy kollégák tudják és értsék a vezetői célokat, melyek irányába ne sok kis csónakban evezzenek, hanem egy hajóban.

Ebben segít egy egységes, a szervezet minden munkavállalói élménypontjában erős employer brand. Ennek sem a kialakítása, sem a fenntartása vezetői példamutatás nélkül nem megy. Ehhez arra van szükség, hogy felső vezetők lássák, az employer branding nem a HR vagy a marketing feladata, hanem igazgatóké, HR-é, Marketingé, Kollégáké és ezáltal MINDENKIÉ.

Felveszem a kapcsolatotAjánlatot kérekNews Fizz

Copyright notice. The written and visual contents of this page are protected by copyright. You may not, except with our express written permission, distribute or commercially exploit the content.
Copyright © 2017 Brandfizz. All rights reserved.