Ez a cikkem a HRPW oldalán jelent meg 2018. május. 11.-én, eredeti formában elérhető itt.
Idén Prágában került megrendezésre a munkáltatói márkaépítés legjelentősebb globális eseménye, a World Employer Branding Day. Már két hónappal a rendezvény előtt kikerült a „Minden jegy elkelt” tábla, így teltház várta a Google, az Adidas és a többszörösen világ legjobb munkahelyének választott Salesforce prezentációit. Horváth Ádám (Chief Sparkle Officer, Brandfizz) helyszíni beszámolója következik.
Már a beharangozóból sejteni lehetett, hogy nem mindennapi élmény várja azokat az employer branding szakembereket, HR-vezetőket, akiknek sikerült jegyet szerezniük az év első számú munkáltatóimárka-seregszemléjére. Brett Minchington, a rendezvényt szervező Employer Brand International ügyvezető elnöke a tavalyi budapesti esemény után idénre még nagyobb show-t ígért, és a résztvevők nem is csalódtak: 40 országból 450 szakember sereglett össze a prágai szakmai összejövetelre.
Fókuszban az integrált megközelítés
A néhány éve még egyetlen konferencianapból álló World Employer Branding Day 2018-ra már-már fesztiválokat idéző programsorozattal várta a munkáltatói márkaépítés szakembereit. Új formátumként szerepelt a 0. nap intenzív workshopokkal, itt 150 főt vezetett végig egy nyolctagú trénercsapat a legfrissebb employer brand trendeken. Brett Minchington mellett színpadra lépett a Budapesten tavaly nagy siker arató svéd Svante Randlert, valamint Lindsay Ross is, aki olyan brandek munkáltatói márkáján edződött, mint a Nike, Tommy Hilfiger és Calvin Klein. A szervezők külön partit adtak az egyes országok ügynökségi partnereinek is, itt Magyarországot a Brandfizz Employer Branding képviselte.
A második nap közönségét 30 előadó várta, keynote prezentációk és szekciórendezvények színesítették a programot. A változatos témák között visszatérő, aktuális trendnek számított a munkáltatói márka ökoszisztéma témaköre, az intergrált employer branding megközelítés, a digitalizáció és az AI, valamint a jelölt- és munkavállalói élmény. Megfigyelhető volt, hogy amíg pár éve a fogalmak bevezetése és az egyes folyamatok, eszközök megismertetése kapta a legnagyobb figyelmet, addigra idén már 5‒8 éves integrált employer branding stratégiák eredményeit mutatták be az előadók.
A rendezvény leggyakrabban előkerülő mondata a következő volt: „A munkáltatói márka nem HR vagy PR funkció, sem kommunikációs vagy toborzási funkció; a munkáltatói márka egy üzleti funkció.”
Íme 3 tipp az elhangzott előadásokról, amelyeket már holnap fel tudsz használni:
1. Google: innováció vagy hátraarc?
Az egyik legnagyobb név az előadók között kétségkívül Liam Russel volt, aki a Google Staffing Business Partnereként napi szintű rálátással bír a világ egyik legvonzóbb munkáltatójának belső működésére. Miközben a Google számtalan technikai innováció kapcsán eminens éltanuló, addig a jelöltélmény kapcsán meglepően „maradinak” is tűnhetnek. Bármennyire fejlődik a technológia, akármennyire kopogtatnak az ajtón a csetbotok, az AI és a machine learning, Liam többször aláhúzta: a Google számára kiemelten fontos a jelöltekkel való személyes kontakt és jelenleg is óriási tempóban bővítik a toborzási-kiválasztási csapatot. Élő kapcsolatot, minőségi figyelmet szeretnének adni a hozzájuk jelentkezőknek, szerintük ezen semmiféle technológiai fejlesztés nem fog változtatni a közeljövőben.
Egy tipp az előadásról: Készítsd el a céged jelölt- és munkavállalói élménytérképét! Súlyozd be az élménypontokat annak megfelelően, hogy a benne résztvevők számára mennyire meghatározóak, majd készíts fejlesztési tervet az egyes szakaszokra. Mind a tervezésbe, mind a kivitelezésbe vond be az érintetteket, vezetőket.
2. Adidas: #HereToCreate
Stratégia, ötlet, megvalósítás. Ilyen egyszerű lenne? Két esztendővel ezelőtt az Adidas még munkáltatói márka stratégiáját mutatta be a WEBD színpadán, idén már a legújabb kampányával érkezett, melynek a „Here to create” nevet adták. A digitális korszak kreatív megvalósítóit keresték, ehhez a „Here to create” social media keretrendszert használták. Mivel a kampány a kereskedelmi márka tematikája és tartalomváza alapján készült, valamint Messi, Pogba és Luis Suárez mellett 7 employee ambassador tette hitelessé, pusztán a social aktivitások meghozták a várt jelentkezőszámot.
Egy tipp az előadásról: Az erős üzenet, az ambassadorok és a storytelling működik. Sokszor nem az új megoldások hoznak eredményt, hanem egy integrált employer branding stratégiához illesztett kampány. Keresd meg a saját történetmesélőidet, és adj hangot nekik a saját csatornáidon. A storytelling tanulható, építsd be a munkáltatói márka folyamatba ezt a szempontot!
3. Salesforce: hogyan váltunk a világ legjobb munkahelyévé?
Hosszú évek óta a bevonzás-elkötelezés-megtartás célhármasával épülnek a munkáltatói márka stratégiák, a kérdőjelek legkésőbb a megvalósításkor garantáltan előkerülnek. Így volt ez a Salesforce esetében is, akik számára rögös út vezetett a Fortune, LinkedIn és Glassdoor listák első helyéig. Jennifer Johnston Di Loreto, a vállalat Global Employer Branding Senior Directora elmondta: kezdetben a vezetők marketingkampányban gondolkodtak, és azt szerették volna, ha a munkavállalókat elkezdik ösztönözni, hogy jobb értékeléseket adjanak a cégről. Miután belátták, hogy ez csak szépségtapasz lenne, és a valódi problémákat nem fogja megoldani, stratégiai szintre emelték a munkahelyi kultúra témáját. Nagy küzdelem volt Jennifer számára a kezdeti helyzetből néhány év alatt eljutni oda, hogy a vezetőket nemcsak évente egyszer, hanem rendszeresen értékelik a kollégáik egy applikáción keresztül. Most jön a lényeg: ezek a vezetői értékelések nyilvánosak! Míg az értékelők anonimitást élveznek, a vezetők eredményei publikusak, emiatt egyfajta verseny alakult ki, hogy ki milyen eredményeket ér el a vezetői felméréseken.
Egy tipp az előadásról: minden a vezetőkkel kezdődik. A munkáltatói márkaépítés alfája és omegája, hogy a vállalat elsőszámú vezetői értik-e az employer branding fontosságát, és személyes példamutatással járnak-e elöl. Tanuld meg, hogyan lehet egy kávé mellett szalvétára lerajzolva felkelteni a felsővezetők érdeklődését a munkáltatói márkaépítés iránt. Hívd el a vezetődet ebédelni, és közben oszd meg vele a várható üzleti hasznokat, megtérüléseket!
Ha tetszett a cikk, oszd meg azokkal akiket érdekelhet!
Amennyiben kérdésed, véleményed van, kommentelj bátran a Facebook oldalunkon, vagy írj nekünk közvetlenül!